Vannak operák, melyek akkor is megérdemlik, hogy játsszák őket, ha az Ybl-palota bezárása miatt nem fértek bele az Erkel Színház évadtervébe. Ezek közül idén hármat a Müpa fogadott be.
2018. január 29-én Verdi Otello, 30-án Richard Strauss Az árnyék nélküli asszony, 31-én pedig Puccini Turandot című operája hallható koncertszerű előadásban a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben – világhírű énekesek közreműködésével.
Az operairodalom e három remekműve különleges helyet foglal el az Opera életében. Verdi Otellóját 1887-ben mutatta be a Ház, azóta pedig 490 rendezést élt meg kilenc különböző rendezésben – legutóbb Stefano Poda interpretációját láthatta a közönség. A Turandot és az Operaház kapcsolata hasonlóan komoly múlttal rendelkezik: Puccini művét 1927-es magyarországi premierje óta 426 alkalommal állította színpadra a budapesti dalszínház, három igen időtálló rendezésben.
Az árnyék nélküli asszony, aminek magyarországi premierjére 2014-ig kellett várni, a Magyar Állami Operaház repertoárújító missziójának egyik kiemelkedő darabja. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben Richard Strauss operája eddig csak szimfonikus fantázia változatban szólalt meg, a mór vezérről szóló Verdi-mű pedig csupán közvetítés formájában jutott a Müpa falain belülre.
A három operából a Turandot az egyetlen, mely a vetítésen túl egy előadást is megélt, – Lukács Gyöngyi főszereplésével, Kovalik Balázs részben szcenírozott koncepciójával – de ennek már lassan tíz éve. Ez a kivételes triptichon tehát mindkét intézmény számára fontos és különleges kezdeményezés.
Az estek további érdekessége, hogy az Opera Zenekarát az intézmény jelenlegi és korábbi főzeneigazgatói vezénylik, akik 2011 és 2018 között meghatározták az intézmény zenei stílusát: a nyitóelőadást Kocsár Balázs (2016–), a keddi Strauss-operát Halász Péter (2013–2016), a záró Turandotot pedig Héja Domonkos (2011–2013) dirigálja. Mindhárom koncertszerű előadásban az Opera több nemzetközi hírű, vezető énekese mellett külföldi sztárok is fellépnek.
Az Otello címszereplője, a lett Aleksandrs Antonenko a 2017-es Háry Estély sztárvendége lett volna, ám a tenor az utolsó pillanatban betegsége miatt lemondani kényszerült a közreműködést. Most azonban végre élőben is láthatja és hallhatja a magyar közönség. Desdemonát Rost Andrea, Jagót Kálmándy Mihály, míg a további szerepeket többek közt Németh Judit és Balczó Péter énekli. Másnap, Az árnyék nélküli asszonyban Sümegi Eszter, Kovácsházi István, Komlósi Ildikó és Rálik Szilvia mellett a dán bariton, Johan Reuter lép majd színpadra, akit avatott Richard Strauss-énekeként és a kelmefestő Barak egyik leghitelesebb mai tolmácsolójaként tartanak számon.
A Turandotban Kelet és Nyugat találkozik majd: a koreai Jee Hye Han partnere az amerikai Stuart Neill lesz, akit generációjának legdrámaibb tenorjai közt tartanak számon, de fellép Sümegi Eszter, Fried Péter és Róka István is. Az előadásokon megjelenő gyermekkart Hajzer Nikolett, a Magyar Állami Operaház Énekkarát Csiki Gábor megbízott karigazgató vezeti.