A Volkswagen-csoport rekordszámokkal folytatta nyereséges növekedését 2018 első félévében a szállítás, a forgalom és a (különleges hatások nélküli) nyereség terén. A január és június közötti időszakban a csoport forgalma 115,3 milliárd euróról 119,4 milliárd euróra nőtt a megelőző időszakhoz képest.
A különleges hatások előtti működési eredmény 8,9 milliárd euróról 9,8 milliárd euróra nőtt, habár a dízelválság miatt egy 1,6 milliárd eurós költség jelentkezett a második negyedévben. A különleges hatások nélküli eladásból származó működési hozam 7,7-ről 8,2%-ra nőtt. A csoport adózás utáni nyeresége az első hat hónapban 2,1%-kal 6,6 milliárd euróra nőtt a megelőző hasonló időszakhoz képest. „A Volkswagen-csoport a forgalom és a nyereség erőteljes növelésével sikeresen teljesített az év első felében. Több gépjárművet is szállítottunk, mint bármikor korábban” – kommentálta az első hat havi eredményeket Dr. Herbert Diess, a Volkswagen AG vezérigazgatója. „Mindazonáltal nem ülhetünk a babérjainkon, mert nagy kihívások várnak ránk a következő negyedévekben – különösen az új WLTP (világszinten összehangolt könnyűgépjármű-vizsgálati eljárás) vizsgálati eljárásra való áttérés kapcsán. A növekvő védővámrendszer is nagy kihívásokat jelent a világszerte egységesített autóipar számára.”
2018 első felében a Volkswagen-csoport 5,5 millió gépjárművet szállított le vásárlóinak. Ez 7,1 százalékos növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest. Diess vezérigazgató: „A növekedés azt bizonyítja, hogy a csoport márkái által piacra dobott számos új modell elnyerte a vásárlóink szívét. Az elkövetkező hónapokban mindent megteszünk azért, hogy világszerte megháláljuk ügyfeleink bizalmát. Határozott célunk, hogy a Volkswagen-csoportot iparágunk vezető vállalatává alakítsuk át a jövedelmezőség, az innovációs erő, a fenntarthatóság és a vevői elégedettség szempontjából.”
A kínai vegyesvállalatok eredményei nem szerepelnek a csoport forgalomra és működési eredményre vonatkozó számadatai között. Az árfolyamok negatív hatásai ellenére, az ezeknek a vállalatoknak tulajdonítható működési eredmény részesedése január és június között 2,3 (2,1) milliárd euró volt. A kínai vállalatok elszámolása tőkemódszerrel történik és tükröződik a csoport pénzügyi eredményében.
Az új WLTP (világszinten összehangolt könnyűgépjármű-vizsgálati eljárás), a flottacél CO2-kibocsátás elérése és az elektromos kampány várható költségei ellenére, a csoport – a különleges hatások nélkül – tartja a tervet erre az évre. A Volkswagen-csoport előjelzése szerint a forgalom 5 százalékkal nagyobb lesz, mint az előző évi adat, az eladásból származó működési eredmény (a különleges hatások nélkül) pedig 6,5 és 7,5 százalék között alakul.
„Az év első fele megmutatta, hogy a csoport szilárd működési és pénzügyi alapokkal rendelkezik” – mondta Frank Witter, a csoport igazgatótanácsának a pénzügyekért és informatikai rendszerekért felelős tagja. „Bár, ahogy azt már néhányszor említettük, fel kell készülnünk az év második felére, különösen a WLTP miatt.”
Az autós üzletág nettó likviditása
Az autós üzletág nettó likviditása június végére 26,3 milliárd euróra nőtt. Ez 10,7 százalékos emelkedést jelent a korábbi év hasonló időszakához képest. Az első félév kutatási és fejlesztési költségei megfelelnek az előző évi szintnek, míg a kutatás és fejlesztés aránya, januártól június végéig lecsökkent 6,6 (6,9) százalékra. Az autós üzletág eszközberuházása elérte a 4,4 milliárd eurót, így az eszközberuházás forgalomaránya az üzletágon belül közel változatlan 4,3 (4,2) százalék maradt.
Márkák és üzletágak
2018 első hat hónapjában a Volkswagen Személyautók forgalma az előző évhez képest 7,7 százalékkal, 42,7 milliárd euróra nőtt. A különleges hatások nélküli működési eredmény 2,1 (1,8) milliárd eurót tett ki. A nagyobb darabszámok és a kisebb előállítási költségek pozitív hatással voltak az eredményre. Ezt azonban ellensúlyozta a nagyobbb elosztási költség, többek között a selejtezési prémium és az új termékekre vonatkozó előzetes kiadások, különösen a villamosítási kampány végrehajtása kapcsán. A dízelválság a különleges hatások -1,6 milliárd eurós változását hozta.
2018 első félévében az Audi márka forgalma 31,2 (30,0) milliárd euróra nőtt. Különösen a nagyobb darabszámok, a hatékonyságból származó előnyök és az előrelátó árfolyam-gazdálkodás segített a működési eredmény 2,8 (2,7) milliárd euróra növekedésében. Az Audi márka fő pénzügyi teljesítménymutatói tartalmazzák a Lamborghini és Ducati márkák eredményeit is.
A ŠKODA jelentési időszakban elért 9,2 milliárd eurós forgalomnövekedése 5,1 százalékos növekedést jelent az elmúl évhez képest. Az árfolyamváltozások negatív hatásai és az új modellek nagyobb előzetes költségei miatt a működési eredmény 4,5 százalékkal 821 millió euróra csökkent, míg a darabszámok növekedése és a költségek optimalizálása pozitív hatással volt az eredményre.
A SEAT márka forgalomnövekedése 5,8 milliárd eurónál állt meg, ami 14,5 százalékkal nagyobb, mint az előző év hasonló időszakában elért eredmény. A működési eredmény 62,7 százalékkal, 212 millió euróra nőtt. A pozitív darabszám, az ár és a modellmix hatása jelentősen meghaladta az új modellek előzetes költségeit és az árfolyamváltozás káros hatásait.
A Bentley márka 757 (867) millió eurós forgalma kisebb 2017 hasonló időszakához képest. A működési eredmény -80 (13) millió eurón áll, ami főleg a kisebb eladási darabszámoknak, az új Continental GT késői bevezetésének és az árfolyamváltozások káros hatásainak köszönhető.
A Porsche Automobile 11,2 (10,8) milliárd eurós forgalommal forgalomnövekedést generált 2018 első félévében. A Porsche Automobile működési eredménye 0,4 százalékkal 2,1 milliárd euróra nőtt, főleg a mix pozitív hatásainak köszönhetően.
A Volkswagen Haszonjárművek forgalma 6,7 százalékkal nőtt az idei év első hat hónapjában, amivel 6,3 milliárd euróra nőtt. A működési eredmény 26,7 százalékkal 567 millió euróra nőtt, főleg a darabszámoknak, a modellmix pozitív hatásainak, a jobb árpozícionálásnak és az anyagköltségek optimalizálásának köszönhetően.
A Scania márka forgalma 6,5 (6,3) milliárd eurót ért el, ami nagyobb, mint a 2017-es év azonos időszakában elért eredmény. A 684 (673) millió eurós működési eredmény is növekedést jelent az előző évhez képest. A költségnövekedést ellensúlyozták a nagyobb darabszámok, a kedvező árfolyamváltozások és a fejlődő pénzügyi szolgáltatások iparág is.
2018 első félévében az MAN Haszonjárművek forgalma 5,8 (5,3) milliárd euróra nőtt. A működési eredmény 258 (193) millió euróra nőtt a darabszámokkal összefüggő okok miatt.
Az MAN Power Engineering üzletág 1,6 (1,6) milliárd euró forgalmat ért el 2018 januártól júniusig terjedő időszakában. A működési eredmény 68 (73) millió eurót tett ki.
2018 első felében a Volkswagen Pénzügyi Szolgáltatások működési eredménye 5,7 százalékkal javult, így elérte az 1,2 milliárd eurót, ami főleg az üzleti növekedésnek és a jobb árréseknek köszönhető.
Kilátások 2018-ra
A 2018-as egész évre vonatkozóan a csoport a vásárlói kiszállítások mérsékelt növekedését várja az előző évhez képest a Volkswagen-csoport ügyfelei számára, a folyamatos kihívásokat rejtő piaci környezetben. A mostani pénzügyi év kihívásai főként a gazdasági helyzetből, a növekvő versenyből, az árfolyamváltozásokból és a dízelválságból adódnak. Az Európai Unióban bevezettek egy sokkal időigényesebb vizsgálati eljárást is a személyautók és a könnyűhaszonjárművek CO2-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának mérésére (WLTP).
A Volkswagen-csoport forgalma várhatóan öt százalékkal növekszik majd az előző évhez képest. A különleges hatások nélküli eredmény a fogalomhoz képest pedig 6,5 és 7,5 százalék között várható. Előreláthatóan a különleges hatások nélküli működési eredmény a forgalomhoz képest kissé csökken majd a csoport tervezett értékeihez képest.
Forrás/fotó: Porsche Hungaria