Az első Volkswagen California harminc évvel ez előtt jelent meg a piacon, mellyel egy egyedülálló sikertörténet vette kezdetét. A Volkswagen Haszonjárművek most a lakóautók között ikonikusnak számító California harmincadik születésnapját ünnepli Essenben a Tecno-Classica kiállításon, az old timer autók március 21 – 25 között megrendezett éves seregszemléjén.
Az„Útközben is otthon” mottóval a szalon egyik fénypontja egy eredeti California, egy új állapotban lévő 1998-as évjáratú T3 bemutatása lesz.
A California volt a márka legsikeresebb lakóautója, mely egy életformát, a szabadság utáni vágyat testesítette meg. Négy nemzedéken keresztül a ma napig 157 500 darab California változatban épített Volkswagen kisbuszt adtak el. A mai modelleket a T3 első nemzedékével egy fontos részlet kapcsolja össze: a megemelhető sátortető, mely majdnem két méter magas, és így a Californiában utazók számára már semmi másra nincs szükség, hogy elmondhassák: „Az otthonunk ott van, ahol leparkolunk.”
A California története
A California története 1988-ban, a T3-as kisbusz nemzedék alapján elkészített különleges, kempingezésre alkalmas modellel kezdődött. 1998 nyarának végén ezt az első Californiát az esseni Lakóautó-szalonon mutatták be. Ez volt az az év, amikor Whitney Houston a világutazókat az autórádiójukon keresztül mindenhova elkísérte az „Egy pillanat az időben” című dalával, és Tom Cruise Dustin Hoffman oldalán csillogtatta képességeit az „Esőember” c. filmben. Németországban Helmut Kohl volt a kancellár, az Egyesült Államokban pedig Ronald Reagan volt az elnök.
Az első Californiákat két színben, pasztell fehérben és Marsala pirosban lehetett rendelni. A belső tér formatervezői a stílus iránti érzékenységükről tettek tanúbizonyságot a színvonalasan megtervezett és az autóban kialakított fehér-szürke színű konyhával. A kisbusz ára akkor 39 000 német márka volt. A California vonzó ára, okosan tervezett tulajdonságai és a Bulli elnyűhetetlen motorikus minősége a Californiát azonnal a legtöbbet értékesített lakóautó kisbusszá tették, és már az első évben 5 000 darabot adtak el belőle. Azt követően a California egy különleges kiadású modellből saját termékskálává fejlődött, és még népszerűbbé vált, hiszen mindössze három év alatt 22 000 kisbusz vásárló tetszését nyerte el.
A T3-ról a T4-re 1990-ben történt váltás egyféle technikai forradalomhoz volt hasonlítható. A négy évtizedes boxer motoros hátsókerék hajtás után a Volkswagen Haszonjárművek szakemberei egyszerűen megfordították a dolgokat: a motort előre helyezték, és onnan az első tengelyt hajtották meg. Mindent megváltoztattak: a formát, a felfüggesztést, a motorokat és a belső teret is, így különösen a kisbusz hátsó részén lett ezzel sokkal nagyobb a tér. Ez volt az, amit az 1990-ben beindított California T4 tökéletesebben használt ki, mint bármelyik másik kisbusz abban az időben. A gépkocsi bevezetésekor a reklámokban a ”Hotel California. Nyugodt hely, kényelmes bútorozás, panoráma kilátás garantálva” szlogen jelent meg, ami egy szójáték volt az Eagle együttes Nyugat-Hollywoodban lévő szállodáról írt dalát felidézve. Mint a „Hotel California” a zenében, a California T4 is nagy siker volt, a 2003-ig tartó időszakban megközelítőleg 39 000 darabot értékesítettek belőle.
A California T6 – kapcsolódás a jövőhöz
Ami a T5-tel következett, az új dimenziót jelentett a kompakt lakóautó kisbuszok kényelmének terén, ugyanakkor, ez a California változat is hű maradt az eredeti autók térkihasználásban mutatott újító koncepciójához. 2015-ig megközelítőleg 55 000 autós választotta California T5-öt, ami már hosszabb ideje saját osztályában a legsikeresebb kisbusszá vált.
2015-ben az év vége előtt jelent meg a California T6. A vezetőt segítő rendszerekkel felszerelt, és a maximális összekapcsolhatósággal bemutatkozó gépkocsi kitárta az ajtót a lakóautó változatban megjelenő kisbuszok jövője felé. Ez a California is a legtöbbet értékesített változat lett, és a 2017-ben eladott 15 155 példánnyal megdöntötte a saját termék kategóriájában egy év alatt újonnan regisztrált lakóautók rekordját.
Forrás/fotó: Porsche Hungaria