Az Audi a Genfi Nemzetközi Autószalonon ünnepli az új A3 Sportback világpremierjét. Ezt megelőzően a prémium autógyártó egy igen különleges tesztnek veti alá sikermodelljének negyedik generációját: az Azori-szigetekhez tartozó São Miguel sziget kihívásokkal teli útjain tehetik próbára az újságírók a kompakt sportautót és szerezhetnek első kézből tapasztalatot a vezetési dinamika csúcsát képviselő modellről.
Színtiszta érzelem: az eredeti gondolat
Azon a helyen, ahol a vulkánoknak köszönhetően egyszer régen szigetek egész láncolata jött létre és ahol a vulkáni tevékenység most is intenzív, az Audi génjeinek lényegét mutatja be: a quattro hajtást. Az A3 negyedik generációja São Miguel ősi táján, az Azores Rallye versenyének színhelyén mutatja meg leginkább érzelemgazdag oldalát. A kompakt modell összkerékhajtása képviseli egy sikeres technológia legkorszerűbb fejlettségi szintjét. Középpontjában egy precízen hangolt szoftver által elektronikusan vezérelt hidraulikus többlemezes tengelykapcsoló áll. Ez amellett, hogy maximális stabilitást, tapadást és vezetési élményt biztosít az A3 számára, kiemelkedően hatékony is. Az adaptív futóművel és a progressszív kormányzással együttműködve pedig olyan sportos teljesítményt garantál, amely különösen a szűk, kanyargós utakon, hegyeken és völgyeken át vezető változatos útszakaszokon nyűgözi le a vezetőt.
Intelligens vezérlés: a quattro hajtás részletesen
A tengelykapcsoló a hátsó tengely differenciálműve előtt, a kardántengely végén kapott helyet, elhelyezése különösen a tengelyterhelés elosztásának kedvezett, háza pedig olajfürdőben futó lamella-kötegeket rejt.
Az Audi speciálisan az A3 modellre szabta a nyomatékszabályozás elektronikus vezérlését és ebben integrálva kapott helyet az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer. Ez a futómű érzékelőitől érkező adatok alapján nem csupán a vezetési körülményeket, de az út jellemzőit és a vezetési stílust is figyelembe veszi. A vezérlőegység ezeket az adatokat használja kiindulópontként számításaihoz az optimális hatékonyságot biztosító nyomaték elosztását illetően és ezt az értéket továbbítja a tengelykapcsoló felé.
Az összkerékhajtás teljesen változó arányban képes elosztani a nyomatékot az első és a hátsó tengely között. Normál haladás mellett a rendszer a motor teljesítményének nagy részét az első kerekek felé továbbítja. Amennyiben az első tengelyen lecsökken a tapadás, a tengelykapcsoló villámgyorsan reagál és átirányítja a nyomatékot. Ebben az esetben egy elektromos axiáldugattyús szivattyú kapcsol be, amely akár 44 bar hidraulikus nyomást is kifejthet a tengelykapcsoló lemezeire. Minél nagyobb a szivattyú által a tengelykapcsoló lemezekre kifejtett nyomás, annál nagyobb a hátsó tengelyek felé irányított nyomaték nagysága, amely elérheti a 100 százalékot is. A tengelykapcsoló már akkor a hátsó tengely felé irányíthatja a nyomaték egy részét, amikor a vezető sportos vezetési stílusban fordítja el a kormányt. Amint a vezető gyorsít, a nyomaték szinte benyomja az A3 modellt a kanyarba. A terhelés változásával a nyomaték elosztása precíz kanyarvételt tesz lehetővé, amely tovább javítja a vezetési dinamikát.
Teljes kontroll: az elektronikus menetstabilizáló rendszer
A kerekenkénti nyomatékszabályozás, az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) szoftver funkciója a cseresznye a tejszínhab tetején, amikor a sportos karakterisztikáról beszélünk. Amikor az új Audi A3 nagy sebességgel vesz be egy kanyart, a rendszer finoman megfékezi a kanyar belső ívén haladó kerekeket. A két tengelyen jelentkező hajtóerő különbség befordítja az autót a kanyarba és lehetővé teszi, hogy pontosan kövesse a bekormányzás szögét. Ez még agilisabb, egyenletesebb és biztonságosabb kezelhetőséget biztosít.
A quattro hajtás reakciója szintén különböző az ESC három különböző működési módjában. Ez lehetővé teszi, hogy mindig a vezető igényeinek megfelelő vonóerő átadás és stabilitás álljon rendelkezésre. Amennyiben az ESC rendszerének be kell avatkoznia, az finom és lényegében észrevehetetlen igazításokat hajt végre. A maximális vonóerő átadás az ESC ON módban biztosított. Ez azt jelenti, hogy a gyorsítás biztonságos és állandó, a kerék lehető legminimálisabb csúszásával kivitelezve. A Sport mód kiválasztásával a vezetőnek az alacsony súrlódási együtthatóval rendelkező felületeken, mint amilyen a hó például, kontrollált és biztonságos driftre is lehetősége nyílik. A kerekek minél nagyobb csúszása ebben az esetben egyértelműen a vezetési élményt növeli. Az ESC OFF módban szinte határtalan a kerekek csúszási lehetősége, lehetővé téve, hogy a vezető kiélvezze az A3 puritán kezelhetőségi tulajdonságait.
Minden helyzetben változtatható: a progresszív kormányzás
Kialakításuk miatt a hagyományos kormányrendszerek kompromisszumot igényelnek a sportosság és a kényelem között. Az új Audi A3 elektromechanikus progresszív kormányzása ezt az ellentmondást oldja fel. A fogasléc és a fogaskerék speciális formával és fogazással rendelkezik. Ennek köszönhetően a kormányzási szögtől függően különböző áttételek állnak rendelkezésre. Amikor a kormánykereket erősen elfordítjuk, ez az áttétel kisebb és a kormányzás igen közvetlenné válik. Így lecsökken a városi forgalomban történő kormányzáshoz szükséges erőkifejtés, egyúttal jelentősen kényelmesebbé válik a parkolás folyamata.
Kanyargós úton haladva a progresszív kormányzás növeli a vezetési dinamikát, így az A3 még sportosabb vezetési stílust kínálhat vezetőjének. A kormánykereket mindössze 2,5-szer kell körbeforgatni ahhoz, hogy egyik végállásból eljussunk a másik végállásba, középállásban a kormány áttétele 14.3:1. A kormányerő-rásegítés tökéletes összhangban van az A3 karakterével és alkalmazkodik a haladási sebességhez. Alacsony sebességnél ez nagyobb, így könnyebb irányíthatóságot biztosít. Ahogy növeljük a sebességet, a rásegítés mértéke ezzel párhuzamosan folyamatosan csökken. Ez biztosítja a vezető számára a kiegyensúlyozott, maradéktalan kormányzás érzését akár autópályán nagy sebességgel történő autózásnál is.
A progresszív kormányzást egy különösen hatékony elektromechanikus vezérléssel szerelték, amely akkor ad le teljesítményt, amikor szükség van rá. Szorosan együttműködik számos vezetéstámogató rendszerrel, mint például az adaptív sebességszabályozás, az ütközést megelőző asszisztens és a parkoló asszisztens rendszerekkel.
Kompakt modell új csillapítási technológiával: az adaptív futómű
Kényelmesen lágy vagy sportos és feszes? Az adaptív csillapításszabályozással szerelt futóművel mindkettő lehetséges. Három csillapítási beállítás garantálja, hogy a vezető megtapasztalja az elérhető vezetési karakterisztikák teljes spektrumát és élvezze a modell különösen agilis kezelhetőségét. Az érzékelők mérik a karosszéria függőleges gyorsulását és az egyes kerekek ehhez viszonyított relatív mozgását. A vezérlőegység milliszekundumok alatt dolgozza fel ezeket a jeleket és mindegyik csillapítást külön-külön és folyamatosan az útviszonyokhoz, a közlekedési szituációhoz és a vezető igényeihez igazítja. A lengéscsillapítókat elektromágneses szelepekkel szerelték, amelyek extrém gyorsan és igen energiahatékonyan szabályozhatók. A helyzetüktől függően a hidraulikus folyadék áramlása lehet gyorsabb vagy lassabb, amely a lengéscsillapítók karakterisztikáját a finomabb és a keményebb hangolás között változtatja.
A vezető három mód közül választhat az alap csillapítás beállításánál: az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer ekkor a comfort, auto és dynamic módokat kínálja fel. Ennek során megnő az óvatosabb vezetés finomabb gördülése és a feszesebb hangolás közötti különbség, így a vezető intenzív tapasztalatot szerezhet a teljes terjedelemről. A sportos vezetési stílusban bevett kanyarokban a csillapítás révén az autó kevésbé „bólint” fékezés esetén. Ez biztosítja, hogy a kerekek a lehető legszorosabb kapcsolatban maradnak az útfelülettel.
Karakter kérdése: az Audi drive select
Az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer jelenti a kapcsolódási pontot a szabályozott futómű, a hajtásrendszerek és a vezető között. Itt öt menetprofil áll rendelkezésre, a comfort, auto, dynamic, efficiency és individual módok közül a váltó mellett elhelyezett gomb megnyomásával választhat a vezető. Amennyiben a vezető az „individual” beállítás mellett dönt, szabadon és széles skálán határozhatja meg egyéni igényeit.
Minden A3 modellben az Audi drive select változó módon állítja be a gázadási reakciók és a kormányrásegítés karakterisztikáját. Felszereltségtől függően szintén a rendszer részét képezheti az S tronic sebességváltó, a quattro hajtás és a csillapítás szabályozással szerelt futómű. Szintén hatással van a kényelmi és biztonsági rendszerekre, mint amilyen például az automata légkondicionáló, a Matrix LED fényszórók, az övfeszítő és az adaptív sebességszabályozás (ACC).
Forrás/fotó: Porsche Hungária