Az Európai Űrügynökség (ESA) felajánlotta segítségét a héten balesetet szenvedett Szojuz MSZ-10 űrhajó ügyével kapcsolatban folyó vizsgálathoz – jelentette be pénteken Jan Wörner, az ESA főigazgatója.
A Dmitrij Rogozinhoz, a Roszkoszmosz orosz állami űrkutatási vállalat vezérigazgatójához előző nap küldött levelében Wörner azt mondta: kész támogatni bármilyen „megfelelő és hasznos” módon az orosz állami bizottság munkáját, amely a történteket és azoknak a Nemzetközi Űrállomás (ISS) legénységére gyakorolt esetleges következményeit vizsgálja.
Szergej Krikaljov, a Roszkoszmosz emberrel végrehajtott űrrepülés-programjaiért felelős ügyvezető igazgatója pénteki sajtótájékoztatóján azt mondta: a Szojuz MSZ-10 űrhajó csütörtöki balesete a hordozóeszköz első és második fokozatának összeütközésekor történt, ami miatt a rakéta eltért a rendes röppályájától, és feltehetően megsemmisült a második fokozat alsó része.
Az ESA főigazgatója levelében ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: a baleset arra mutat rá, hogy az űrrepülés továbbra is kihívást jelent, ugyanakkor – úgy vélte – az, hogy a fedélzeten lévő orosz és amerikai űrhajós épségben földet ért, a Roszkoszmosz űrhajósszállító rendszerének működőképességét bizonyítja.
Wörner meggyőződésének adott hangot azzal kapcsolatban, hogy orosz kollégájának vezetésével „a lehető legbiztonságosabb módon” folytatódnak a Szojuz-repülések és az ISS fejlesztései.
Csütörtökön, nem sokkal a felbocsátása után kényszerleszállást hajtott végre a Nemzetközi Űrállomásra elindított Szojuz MSZ-10 orosz űrhajó, a fedélzeten lévő Alekszej Ovcsinyin orosz és Nick Hague amerikai űrhajós épségben földet ért az ejtőernyővel fékezett visszatérőkabinban.
A Szojuz űrhajók az egyetlen utánpótlási eszközt jelentik a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomásnak, amióta a NASA amerikai űrügynökség 2011-ben befejezte űrsiklóprogramját, de orosz közlés szerint az űrállomás jelenlegi személyzete hosszú időre elegendő tartalékokkal rendelkezik.
Forrás: MTI
Fotó: pexels.com