Sportos, kompakt, telve fejlett technikákkal: így fest a jövő ŠKODA nagyvárosi crossover (Urban Crossover) modellje. A tanulmány újraértelmezve hozza el újabb járműszegmensbe a ŠKODA nagysikerű SUV-modelljeinek karakteres stílusjegyeit. A ŠKODA VISION X a 2018-as Genfi Nemzetközi Autószalonon tartja világpremierjét.
Kompakt arányok, rövid karosszéria-túlnyúlások és precíz vonalvezetés hangsúlyozza a tanulmánymodell agilis és sportos karakterét. Utasterében a ŠKODA VISION X innovatív infotainment-technikát kínál. Igazi különlegesség a ŠKODA VISION X kifejezetten hosszútávon fenntartható hajtáskoncepciója, amely a földgáz- (CNG) és benzinüzem, illetve az elektromos hajtás kombinációjával közvetlen gázadási reakciókkal és agilis menettulajdonságokkal szolgál, illetve kilométerenként kevesebb, mint 90 gramm szén-dioxid-kibocsátást kínál.
„Érzelmekben gazdag formavilág, korszerű hajtástechnika és teljeskörű hálózati kapcsolatok – SKODA VISION X tanulmányunk a modern nagyvárosi crossover-modellről alkotott víziónkat testesíti meg” – mondta Bernhard Maier, a ŠKODA igazgatótanácsának elnöke, majd így folytatta: „A külső dizájn konkrét kitekintést kínál nagysikerű SUV-családunk harmadik tagjára, amellyel a jövőben még több ügyfelet nyerhetünk meg a ŠKODA számára.”
A SKODA VISION X már az első pillantásra a nagy hagyományokra visszatekintő cseh márka új modelljeként azonosítható. Az új nagyvárosi crossover (Urban Crossover) újabb következetes lépés a ŠKODA AUTO SUV-stratégiájának útján.
A SKODA VISION X az agilitás, a sokoldalúság és az élvezetes vezetés megtestesítője, nagyvárosi környezetben és terepen egyaránt. Kompakt külső és belső méreteivel, illetve fejlett infotainment-megoldásaival harmonikusan illeszkedik az aktív vásárlói célcsoportok modern életstílusához.
Kirándulások a szabadba és a legkülönfélébb sportok – e környezetben érvényesülnek a legjobban a tanulmánymodell fő erényei. A koncepció ezzel a márka azon jövőbeni modelljére kínál kitekintést, amely a ŠKODA KODIAQ és a ŠKODA KAROQ nagysikerű piaci bevezetését követően folytatja a ŠKODA SUV-offenzíváját, fejlett nagyvárosi crossover (Urban Crossover) modellként alulról téve teljessé a márka SUV-családját.
Hosszútávon fenntartható hajtáskoncepció – fokozott agilitás, mérsékelt károsanyag-kibocsátás
Jövőbemutató technikák jellemzik a SKODA VISION X hajtásrendszerét is, amely az agilitás és a hosszú távú fenntarthatóság jegyében született. Az újszerűen kialakított hibridrendszer közvetlen gázadási reakciókat és alacsony károsanyag-kibocsátási értékeket biztosít. Első ízben egészíti ki a hatékony és különösen tisztaüzemű belsőégésű erőforrást szíjhajtású indítógenerátor, illetve a hátsó tengelyen egy elektromos motor, amely rövid távokon önállóan is hajthatja a járművet, emellett induláskor kisegítő funkciót (boost) lát el. Ennek megfelelően a rendszer utcán és terepen egyaránt hajthatja az első, a hátsó vagy szükség esetén mind a négy kereket. A mindennapos közlekedés során a SKODA VISION X fejlett hibridrendszere az EU-tesztciklus (NEFZ) szerint kilométerenként csupán 89 gramm kombinált szén-dioxid-kibocsátást produkál.
Belsőégésű motorként egy 1,5 literes, négyhengeres, turbófeltöltésű G-TEC erőforrás szolgál, amelyet kifejezetten CNG-üzemre (sűrített földgáz) fejlesztettek ki a tervezők. A hagyományos földgáz mellett biogáz, valamint zöld áram felhasználásával előállított szintetikus E-Gas egyaránt szolgálhat CNG-üzemanyagként. A CNG-járművek már hagyományos földgázzal üzemeltetve is 18-25 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki a velük összevethető teljesítményszintű benzinmotoros modelleknél, de a nitrogén-oxidok, a finom por és további károsanyagok aránya is jóval alacsonyabbra adódik, mint a benzin- és dízelüzemű erőforrások esetében. Biogáz részleges használatával tovább csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás, míg százszázalékos biogáz vagy E-Gas arány esetén a CNG-járművek már szén-dioxid-semlegesen is üzemeltethetők.
A CNG-hajtás legnagyobb teljesítménye 96 kW (130 LE), maximális forgatónyomatéka pedig 200 newtonméter. Az egyik CNG-tartály a hátsó ülés alatt, a másik a hátsó tengely mögött kapott helyet. A CNG-rendszer az első kerekeket hajtja, míg a hátsó tengelyen elektromos motor dolgozik. Utóbbi igény szerint kapcsol be, s induláskor kiegészítő erőforrásként (boost) szolgál, síkos útfelületen és a műutaktól távol pedig a vonóerőátadási képességeket javítja. A kompakt elektromos energiatároló kapacitása ahhoz is elegendő, hogy akár két kilométeres távon is tisztán elektromos üzemben hajtsa a tanulmánymodellt. A SKODA VISION X így például lakóövezetben, városi környezetvédelmi zónákban vagy a természetben pusztán elektromos motorja erejével, s csaknem teljesen zajtalanul és helyi szinten károsanyag kibocsátás nélkül is közlekedhet. A SKODA VISION X a márka első összkerékhajtású modellje, amely kardántengely nélkül készült.
A CNG hajtásrendszert két elektromos motor is támogatja, a belsőégésű erőforrás ugyanis szíjhajtású indítógenerátor (RSG) formájában ugyancsak elektromos motorral egészül ki, amely a hátsó tengelyen dolgozó másik elektromotorral összhangban folyamatos összkerékhajtást biztosíthat. Ennek energiaellátásáról 48 volt feszültségű lítiumion-akkumulátorrendszer gondoskodik. A fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálásnak (rekuperáció) köszönhetően a lítiumion-akkumulátor menet közben is tölthető. Fékezéskor és szabad gördülés („vitorlázás”) során a SKODA VISION X mozgási energiájának egy részét elektromos energiává alakítja, amit későbbi menethelyzetekben vehet igénybe. Az elektromos motorokra jellemző módon a 70 newtonméter maximális forgatónyomaték már közvetlenül indulástól rendelkezésre áll, jól érzékelhetően intenzívebbé téve a gázadási reakciókat és az autó agilitását. Az akkumulátorok előnyei között említhető elsősorban tömegük, illetve nagyobb kapacitásuk és kedvező árszintjük.
A mindennapos közlekedés során a hibridrendszer intelligens üzemi szabályzása gondoskodik a belsőégésű és az elektromos motor lehető leggazdaságosabb együttműködéséről. Emellett a menetprofil-választás révén a hajtáslánc a vezető kívánsága szerint szabályozható. A sofőr gombnyomással választhatja a tisztán elektromos üzemmódot, amely során a SKODA VISION X helyi szinten károsanyag kibocsátás nélkül közlekedhet.
A tanulmánymodell igény szerint első-, hátsó- és összkerékhajtással egyaránt közlekedhet. A hátsókerékhajtás 1000 newtonméter forgatónyomatékot küldhet az útfelület felé. Az összesített hatótáv a kiegészítő benzintartálynak köszönhetően a 650 kilométert is elérheti.
A kétféle hajtás tekintélyes együttes rendszerteljesítményével a SKODA VISION X álló helyzetből mindössze 9,3 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 200 kilométer/óra.
A márkára jellemző formák kristályüveg-hatású elemekkel és kompakt arányokkal
„A SKODA VISION X formavilágában életöröm és az aktív nagyvárosi életstílus élvezete jut kifejezésre” – magyarázta Oliver Stefani, a ŠKODA vezető formatervezője, majd hozzátette: „A ŠKODA SUV-modelljeinek jellegzetes formai nyelvezete most következetesen jelenhet meg egy újabb járműszegmensben.”
A SKODA VISION X külső formavilágában a márka SUV-modelljei formai nyelvezetének legfrissebb továbbfejlesztése ismerhető fel. A SKODA VISION X hosszúsága 4255, szélessége 1807, míg magassága 1537 milliméter, tengelytávja pedig 2645 milliméter. Csomagterének térfogata 380 liter. A karakteres összképet 20 col peremátmérőjű, hangsúlyosan háromdimenziós kialakítású, kéttónusú könnyűfém keréktárcsák teszik teljessé, polírozott alumíniumfelületekkel és matt antracitárnyalatú küllőkkel erősítve a kristályhatást.
A ŠKODA SUV-modelljeinek jellegzetes stílusjegyei a fényszóróktól egészen a farig húzódó tornádóvonal, az oldalablakok hátrafelé keskenyedő rajzolata és a markánsan kiformált kerékjáratok. A SKODA VISION X érzelmekben gazdag megjelenését karosszériája Flex-zöld és antracit színösszeállítású fényezése is hangsúlyozza. Az utastér egyes elemei szintén a karosszéria színében jelennek meg.
A márkára jellemző, függőleges kettős lamellázatú hűtőrács és a motorházfedélen közvetlenül felette feltűnő ŠKODA-márkaembléma már az első pillantásra egyértelműen jelzi, hogy a cseh autógyártó SUV-családjának tagjáról van szó. A hűtőrács és az embléma egyaránt háttérvilágítást is kapott. A két részre osztott fényszórók a SKODA VISION X robusztus és védelmező karakterét hangsúlyozó, ugyancsak karakteres kialakítása a márka eddigi SUV-modelljei, a ŠKODA KAROQ és a ŠKODA KODIAQ dizájnját követi. A VISION X esetében azonban a világítási funkciók újszerű elrendezésben jelennek meg. A finom rajzolatú felső világítóegységek négy-négy kézzel csiszolt ólomkristály optikai elemükkel az egyaránt LED-technikájú nappali menetfényt és irányjelzőt foglalják magukban. Az irányjelzők szekvenciálisan mozgó fénysávként működnek. Az alattuk kialakított fényszórók – ugyancsak csiszolt ólomkristály kivitelben – LED-technikájú tompított világítást és távolsági fényt rejtenek, így az összes világítási funkció fénykibocsátó diódákkal (LED) működik. A hűtőrács függőleges kettős üveglamelláit diszkrét alumíniumkeret szegélyezi, amely kombináció még intenzívebb megjelenést kölcsönöz a hűtőrács számára, egyben a SUV-benyomást erősíti.
A SKODA VISION X háromszögletű, LED-technikájú hátsó lámpái szintén újszerű, mégis a márkára jellemző formatervezést tükröznek. Az ugyancsak két részre osztott lámpatestek külön-külön is a far formáiba integrált elemei együttesen a ŠKODA modelljeire jellemző C-alakzatot formázzák. A precíz vonalvezetést a hátsó lámpákat fedő, határozott kontúrokkal kirajzolt kristályüveg-elemek teszik teljessé. A felső világítóegységben működő hátsó helyzetjelző fényt LED-egységek állítják elő, ugyanazon háromszög-kontúrokkal határolva, mint a fényszórók felső részében kialakított nappali menetfény elemeit.
A ŠKODA legfrissebb formai nyelvezetére jellemző vonalvezetést a kristályhatású alakzatok ihlették, s a koncepciómodell fényszóróin, hátsó lámpáin és külső visszapillantó tükreinek házain egyaránt megjelenik. A kristályhatású dizájn és a hagyományos cseh üvegművészet kapcsolata a SKODA VISION X olyan különösen markáns részleteinek exkluzív anyagválasztásban is kifejezésre jut, mint a hűtőrács díszlécei és kettős lamellázata, a motorházfedél ŠKODA-márkaemblémája és a külső visszapillantó tükrök házainak díszítőelemei. Hátul a ŠKODA-embléma helyett alumínium „ŠKODA” felirat tűnik fel.
Újszerű belső dizájn
A koncepciómodell utastere a márkára jellemző módon bőséges és széleskörűen variálható, illetve jól kihasználható térkínálattal szolgál, az utasok és csomagjaik számára egyaránt. A megjelenésében is impozáns és ergonómiailag optimálisan kiformált, széles műszerfalat lendületes és szimmetrikus felületek határolják, amelyek vonalvezetése a motorházfedél első peremének a márkára jellemző kontúrjára rímel. A műszerfalon szintén háromszögletű elemek tűnnek fel, például a légbefúvó nyílások alakjában. Az utastér különleges megoldások egész sorát sorakoztatja fel, amelyek a SKODA VISION X sokoldalú és sporttevékenységekhez ideális karakterét emeli ki.
A sportosan aktív életstílus tükröződik az ülésfelületek, az ajtókárpitok, a középkonzol és a műszerfal anyagválasztásában is. Aktívan szellőző textilanyagok, műbőr és gumírozott felületek sajátos együttese határozza meg a SKODA VISION X belterének robusztus és sportos stílusát.
Mindezeken túl a SKODA VISION X különleges középkonzollal készült, amelynek csiszolt üveg felülete egy kijelzőre irányítja a tekintetet. A hajtásrendszer szabályzásával hálózati kapcsolatban álló kijelző a két motor energiaáramlásait és a hajtásrendszer pillanatnyi működését mutatja. Az első, illetve hátsó kerekekre érkező forgatónyomatékot színes grafikák illusztrálják.
Iránymutató – technika és dizájn az infotainment és a connectivity szolgálatában
Miután a ŠKODA csaknem minden modelljéhez rendelkezésre állnak a legújabb infotainment- és connectivity-funkciók, a SKODA VISION X következetesen folytatja a ŠKODA kínálatának digitalizálását, például olyan digitális szolgáltatások formájában, mint a Smart Parking, a HoppyGo, a TwoGo vagy a CareDriver. E technikák rendre
Ezen innovatív funkciók nagyban hozzájárulnak a SKODA VISION X kínálta különösen intenzív, egyéni és érzelmekben gazdag élményekhez. A ŠKODA AUTO DigiLab fejlesztésében készültek, amely egyfajta ötletgazdaként növeli a cseh autógyártó innovációs erejét a digitalizáció területén. A DigiLab fejleszti az újszerű mobilitási koncepciók, a Car2X-kommunikáció, mobil online-szolgáltatások, illetve számos további olyan műszaki megoldás alapjait, amelyek az autókat digitális hálózatba kapcsolják vezetőjükkel, illetve környezetükkel.
A ŠKODA VISION X utasai a ŠKODA Connect szolgáltatásainak köszönhetően folyamatos internetkapcsolatot élvezhetnek. Mindemellett a digitális műszeregység is rendelkezésre áll a fedélzeten, amely a kijelzőtartalom egyéni kiválasztására és elrendezésére is lehetőséget kínál. A koncepciómodell teljes egészében új fejlesztésű fedélzeti monitort is kapott, amely új digitális ember-gép interfésszel (Human Machine Interface; HMI) működik. A nagyfelbontású, színes érintőképernyő a középkonzol felett, önálló egységként jelenik meg a műszerfalon, s közvetlenül ajtónyitásra egyéni üdvözlőképernyővel köszönt, majd a menet közben rendelkezésre álló összes infotainment- és connectivity-funkció központi kijelző- és kezelőegységeként szolgál. Ezzel egyidejűleg a rádiótávirányítású kulcs segítségével a vezetőülés, illetve olyan kényelmi funkciók személyes beállításai is aktiválódnak, mint a légkondicionáló berendezés és a szellőzés, valamint a kedvenc zenei programok.
Az egyes funkciók ugyancsak a ŠKODA AUTO DigiLab fejlesztéseiként új megjelenítési formák és grafikák alakjában tűnnek fel a digitális műszeregységen és a központi monitoron, az itt alkalmazott fényeffektusok színvilága harmonizál egymással.
Gombnyomásra a fedélzeti monitor felemelkedik, az okostelefon pedig az integrált dokkolóba helyezhető. A mobiltelefon csatlakoztatásával egy pillantás alatt az infotainment-rendszer összes online-kapcsolat, illetve okostelefonos alkalmazás útján integrált funkciója rendelkezésre áll a SKODA VISION X fedélzetén. A rendszer emellett az okostelefonban tárolt címjegyzéket és határidőnapló-bejegyzéseket, illetve az egyéni mobilitási mintákat egyaránt a következő úticél meghatározására használja fel, különböző útvonal-javaslatokkal szolgálva.
„Simply Clever” – elektromos hajtású gördeszka az utolsó kilométerekre
A SKODA VISION X „Simply Clever” koncepciójában egy további hosszú távú fenntarthatósági ötlet is szerepel. A koncepciómodell csomagterében különleges rögzítőrendszer található, amellyel két elektromos hajtású gördeszkát erősítettek az autóba. Ugyancsak biztonságosan rögzítettek a fedélzeten két sisakot és egy kamerás drónt, amely videoklip formájában rögzítheti az izgalmas gördeszkázást. A vezető és az első utas sportüléseinek támlájába kivehető protektort integráltak, amelyek a gördeszkás nyakát és hátát óvják. A középkonzol két sportpalacknak ad helyet.
Elektromos mobilitási stratégia
A ŠKODA AUTO globális növekedési stratégiájában központi szerephez jut az elektromos mobilitás. A ŠKODA modellpalettájának elektromossá alakítása a ŠKODA SUPERB hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtású változatával már 2019-ben kezdetét veszi. Az elektromos gépkocsik gyártása mellett a Mladá Boleslav-i üzem már 2019-től a Volkswagen-csoport több más márkájának hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtású modelljei számára is készít majd elektromos komponenseket. Röviddel ezután érkezik a ŠKODA első tisztán elektromos hajtásrendszerű sorozatgyártású modellje. A márka 2025-re különböző piaci szegmensekben jelentősen ki kívánja bővíteni hibrid és tisztán akkumulátorüzemű modelljeinek kínálatát.
Forrás/fotó: Porsche Hungaria