Az Audi bemutatja a Q modellcsalád zászlóshajójának sportos változatát, az SQ8 TDI modellt (üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 7,8 (kombinált), CO2 kibocsátás g/km: 205 – 204 (kombinált)). A két turbófeltöltővel szerelt nyolchengeres dízelmotornak köszönhetően a nagyméretű SUV átlagon felüli teljesítménye mellett nagyfokú hatékonyságot kínál. A hajtásrendszer és a futómű technológiája – amelynek része a sport-differenciálmű, az aktív kanyarstabilizátor és az összkerékkormányzás is – biztosítja a jármű dinamikus kezelhetőségét. Az Audi SQ8 TDI 2019. nyár végén már elérhető lesz számos európai kereskedésben. A modell ára Németországban 102 900 eurótól indul.
Erő és hatékonyság: 4.0 TDI elektromos meghajtású kompresszorral
Az Audi SQ8 TDI modellben dolgozó biturbó V8-as erőforrás (üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 7,8 (kombinált), CO2 kibocsátás g/km: 205 – 204 (kombinált)) a legerősebb aggregát az európai piacon. Elképesztő ereje mellé nagyfokú gazdaságosság párosul, amelyet a legkorszerűbb megoldások egész sora tesz teljessé. A motor 320 kW (435 metrikus lóerő) teljesítményre képes, legnagyobb, 900 newtonméter forgatónyomatéka 1250 és 3250 fordulat/perc között folyamatosan rendelkezésre áll. Ez lehetővé teszi a 4.0 TDI számára, hogy sportautóként gyorsítsa a kupé SUV-t. Az SQ8 TDI álló helyzetből 4,8 másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet, elektronikusan szabályozott legnagyobb sebessége pedig 250 km/óra. Az erőátvitelről egy nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó és a quattro állandó összkerékhajtás gondoskodik.
Induláskor illetve a fordulatszám tartomány alsó részén a két turbófeltöltő munkáját egy elektromos meghajtású kompresszor (EPC) segíti, így a V8 TDI folyamatosan képes maga felépíteni az erejét. Az EPC energiaellátását egy 48 volt feszültségű fedélzeti elektromos hálózat biztosítja, amely a jármű lágy hibrid rendszerének (mild hybrid system – MHEV) működtetését is garantálja. Szíjhajtású indítógenerátora a lassítások során visszanyert energiát egy lítiumion akkumulátor felé továbbítja.
Valós menetkörülmények között a lágy hibrid technológia akár 0,5 literes megtakarítást is eredményezhet 100 kilométerenként. A nagyméretű SUV modell WLTP ciklus alapján meghatározott átlagos fogyasztása 7,8 liter, amely kilométerenként 205 – 204 gramm CO2 kibocsátásának felel meg, természetesen az aktuálisan választott gumi/kerék kombinációtól függően.
A legkorszerűbb megoldások: a futómű
A szériafelszereltség részeként az Audi SQ8 TDI az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszerrel és csillapítás-szabályozással kiegészített, sportos hangolású adaptív légrugózással érkezik. A légrugózás a karosszéria magasságát akár 90 milliméteres tartományban is képes változtatni, lehetővé téve, hogy a jármű a legkülönbözőbb talajokon is kitűnően boldoguljon. Három korszerű, extraként elérhető technológiai megoldás kínál további dinamikát, vonóerőt és stabilitást a jármű számára. Amikor a jármű nagy sebességgel érkezik egy kanyarhoz, a sport-differenciálmű aktívan részt vesz a nyomatéknak a hátsó kerekek között történő elosztásában, egy önzáró differenciálművel kiegészítve a quattro összkerékhajtást. A szériafelszereltség részét képező progresszív kormányzás mellett opcionálisan elérhető az összkerékkormányzás is. Ekkor alacsony sebesség mellett az autó a hátsó kerekeket az első kerekekkel ellenétes irányba kormányozza, amely növeli a jármű agilitását. Körülbelül 60 km/óra sebesség felett ezek a kerekek kismértékben az első kerekekkel megegyező irányba fordulnak, ezzel is biztosítva a stabilitást.
A harmadik ilyen high-tech elem az elektromechanikus aktív kanyarkormányzás. Egy kompakt villanymotor osztja két félre a stabilizátort mindkét tengelyen. Egyenes haladáskor ezek egymástól függetlenül dolgoznak, amely egyenetlen útfelületen növeli a menetkényelmet. Sportos haladás esetén és dinamikus kanyarmenetben a rudakat összekapcsolja a rendszer és ellentétes irányba forgatja azokat. Ez csökkenti az SQ8 TDI karosszériájának oldaldőlését a kanyarban és feszesebb kezelhetőséget kínál a jármű vezetőjének.
S-specifikus részletek: a formaterv
Röviden jellemezve, az Audi SQ8 TDI úgy írható le, mint egy nem mindennapi, sportos és robusztus modell. Karakteres külső elemei hangsúlyosan jelennek meg és kiemelik a csúcsmodell különleges státuszát. A nyolcszögletű Singleframe hűtőrács szerkezetét kettős lamellák határozzák meg, kívülről pedig matt ezüst keret veszi körbe. Az alvázvédő elem is ugyanezt a színt kapta, amely így még látványosabbá teszi az első és a hátsó lökhárító megjelenését. A légbeömlők is hangsúlyosabb kontúrokat kaptak, az S-specifikus kipufogórendszer és a látványos sárvédők jellegzetes domborulatai („quattro-blister”) szintén a legkiemelkedőbb teljesítményt erősítik. A kerékjáratok szériakivitelben 21 col peremátmérőjű kereknek biztosítanak helyet, azonban opcionálisan exkluzív, 22 colos keréktárcsák is elérhetőek. Az SUV modell szélességét a rajta látható horizontális vonalak – mint például a hátsó részen található fénycsík vagy a fekete diffúzor feletti látványos csík – hangsúlyozzák. A szériafelszereltség részeként LED technikájú fényszórók világítják meg az utat, a HD Mátrix technológiával működő fényszórók extraként érhetők el.
A S modellekre jellemzően az SQ8 TDI belső terét is a sötét színek uralják. A hagyományos sportülések „S” nyomattal és kontrasztszínű öltésekkel készültek. Az S sportülés plusz integrált fejtámasszal és magas oldaltartással – és igény szerint masszázs- és szellőztető funkcióval – szintén elérhető. A Rotor szürke és Arras piros üléshuzatok tovább erősítik a jármű sportos karakterét. A betétek matt szálcsiszolt alumíniummal készülnek, szénszálas megjelenés vagy tölgyfa betétek szerepelnek alternatívaként még a kínálatban.
Intelligens hálózatba kapcsolhatóság: kezelőfelületek, infotainment rendszer és vezetéstámogató rendszerek
A sportos külsővel összhangban a szériafelszereltségben szereplő Audi virtual cockpit kijelzőfelületet vörös grafikus jelzésekkel operáló S-specifikus felületeket kínál. A vezető a teljesítményre fókuszáló felületet választva a középpontban láthatja a négyzetes grafikával megjelenített fordulatszámmérőt, a teljesítmény és a nyomaték pedig százalékos formában szerepel rajta. A legfőbb vezérlő eszköz két nagyméretű érintőképernyő, amelyek megérintésekor akusztikus és tapintható visszajelzéssel reagál a rendszer. Emellett a vezetőnek lehetősége van a természetes beszéddel történő hangvezérlésre is, amely a szabadon alkotott parancsokat és kérdéseket is megérti. Ezek megválaszolásához a rendszer a járműben tárolt információk illetve a felhőben rendelkezésre álló tudás felhasználásával válaszol. Szintén újdonság az Amazon felhőalapú hangvezérléses szolgáltatása, Alexa, amely az MMI működési rendszerébe integrálva üzemel.
A szériafelszereltség részeként az SQ8 TDI LTE Advanced szabvány szerinti adatátviteli modult biztosít, amely a Wi-Fi hotspot és az Audi connect szolgáltatásaival együtt az MMI navigációs rendszer plusz alkotóeleme. Az útvonaltervezési funkció számos okos megoldást kínál. Például a korábbi utazások alapján meghatározza a vezető preferenciáit, így intelligens ajánlásokkal szolgálhat számára. A navigációs funkciót segítik a Car-to-X szolgáltatások, mint például a közlekedési jelzések vagy a vészhelyzeti információk. Ezek az Audi flottája által gyűjtött nagyszámú információt használják, csakúgy, mint a legújabb szolgáltatás, a közlekedési lámpa információ. Utóbbit az Audi lépésről lépésre fokozatosan terjeszti ki a kiválasztott európai városokban. A városi infrastruktúrával kialakított kétirányú kapcsolat lehetővé teszi a jármű számára, hogy egy szerveren keresztül információkat kapjon a közlekedési lámpákat irányító központi számítógépről, lehetővé téve a vezető számára egy olyan sebesség megválasztását, amely a következő zöldhullám kihasználását segíti. A teljesen digitális Audi virtual cockpit egyedileg meghatározott javaslatot tesz a választott sebességre illetve jelzi a hátralévő időt a következő zöld jelzésig, amennyiben a vezető éppen a piros lámpánál várakozik. A rendszer így támogatja az előrelátó és hatékony vezetési stílust, egyben segíti a folyamatos forgalmat.
Az adaptív menetasszisztens (adaptive cruise assist) még biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi az utazást a hossz- és keresztirányú tájékozódás támogatásával. Ez a vezetéstámogató rendszer ugyanis integrálja az adaptív sebességszabályozást, a dugóasszisztenst és a sávkövető rendszert. A hatékonysági asszisztenssel kombinálva az Audi SQ8 TDI az érzékelők információira, a navigációs adatokra és a közlekedési jelzésekre támaszkodva gyorsít illetve fékez. Városi forgalomban a vezetéstámogató rendszerek széles kínálatát az útkereszteződés-asszisztens, a hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, a kiszállás-figyelmeztetés és a 360 fokos szögben látó kamera teheti teljessé.
Forrás, fotó: Porsche Hungaria