Mozart és Csajkovszkij művei szólalnak meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenyén Hamar Zsolt vezényletével csütörtökön a maribori Union Hallban, pénteken pedig a budapesti Zeneakadémián.
A program mindkét helyszínen azonos, az esteken Csajkovszkij IV. zenekari szvitje és a VI. „Patetikus” szimfónia, a két mű között pedig Mozart C-dúr zongoraversenye hangzik el, Mariborban Christopher Park, Budapesten Jeremy Denk zongoraművész előadásában – közölték a Nemzeti Filharmonikusok az MTI-vel.
Mint írták, Csajkovszkij Mozartot „a zene Krisztusának” nevezte, példaképként tisztelte egész életében. Ennek eredményeként született a Mozartiana („Hódolat Mozart emlékének”) című 4. szvit, amelyben Mozart néhány elfeledett zongoraművét és az Ave verum corpus című motettát alakította át zenekari alkotássá.
A VI. szimfóniára ragasztott „patetikus” jelző nem a zeneszerzőtől származik, hanem testvérétől, Mogyeszt Csajkovszkijtól. A szimfónia a bemutatón mérsékelt sikert aratott, a zeneszerző néhány héttel később bekövetkezett halála után azonban újra előadták, a közönség ekkor már állva hallgatta végig, majd meg is ismételtette a zárótételt.
Wolfgang Amadeus Mozart huszonnégy zongoraversenyének a fele mindössze három év alatt, 1784 és 1786 között keletkezett. A zeneszerző ezekben az években a bécsi zeneélet ünnepelt kedvence volt, aki népszerűségét elsősorban zongorajátékának köszönhette. A maga szervezte nyilvános hangversenyek legnagyobb érdeklődéssel várt műsorszáma mindig egy-egy új zongoraverseny volt, melynek szólóját Mozart játszotta. A korszak utolsó darabja az 1786. december 4-én befejezett C-dúr versenymű, amely a Köchel-jegyzékben az 503. szám alatt szerepel.
Forrás: MTI
Fotó: pexels.com