Az Audi Q7 egy mindenre kiterjedő frissítésen esett át, mind megjelenését, mind technológiai megoldásait illetően. A legnagyobb SUV modell megkapta a Q modellcsalád új formatervét, kiemelkedően tágas beltere mellett pedig nagyszerű menetdinamikát és kifogástalan kényelmet kínál. Lágy hibrid technológiája, digitális kezelési koncepciója és az opcionálisan elérhető, HD Mátrix LED lézerfényszórói csupán néhány elem a modell különlegességei közül. Az új Audi Q7 Európában szeptember közepén mutatkozik be.
Erőteljes megjelenés: a külső formaterv
Az Audi Q7 a terepjárókra jellemző stílusjegyeket a modern kor formai nyelvezetén keresztül vonultatja fel. Megtalálható rajta a hatalmas, nyolcszögletű Singleframe hűtőrács, amelynek megjelenését hat függőlegesen elhelyezett lamella teszi teljessé, az autó összképe pedig így válik még robusztusabbá. A két részből álló oldalsó légbeömlők is hangsúlyosabb vonalvezetést kaptak, hasonlóan a küszöbrészhez, amely kiemeli az SUV szabadmagasságát, ezzel együtt pedig terepjáró képességeit. A fényszórók – opcionálisan a HD Mátrix lézeres LED fényszórói is elérhetőek – körvonala és világítási képe a felsőkategóriájú modell szélességét emelik ki. Az átdolgozott hátsó részen egy feltűnő króm csík köti vizuálisan össze a hátsó lámpákat, meghosszabbítva a karosszéria vízszintes oldalvonalát. A tervezőknek sikerült egy feszes, lapos felületekkel megkomponált, letisztult formavilágot létrehozniuk, amely a hátsó rész teljes szélességében – különösképpen a rendszámtábla sávjában – tetten érhető. Az Audi Q7 modellnek különösen feltűnő külsőt kölcsönöz az opcionális S line külső csomag: az első lökhárítón húzódó pengevonal, a sportosan hangsúlyos hátsó alvázvédelem illetve a teljes karosszéria fényezés és a 19 col peremátmérőjű keréktárcsák a szériafelszereltség részét képezik.
Sportos az aszfalton, fáradhatatlan a terepen: a futómű
Az Audi jelentősen továbbfejlesztette a Q7 dinamikus jellemzőit. Az elektromechanikus aktív kanyarstabilizátor opcionálisan elérhető a nagyméretű SUV modell kínálatában. Állítható stabilizátorok csökkentik a karosszéria mozgását az egyenetlen útfelületen egyenes haladás mellett. Sportos vezetési stílus mellett a fókuszban az optimális gördüléskiegyenlítés áll, amely jelentősen csökkenti a karosszéria kanyarban való dőlését.
Az összkerékkormányzás funkciója szintén az opcionálisan elérhető felszereltségek sorát bővítik: alacsony sebesség mellett a hátsó kerekek legfeljebb 5 fokkal bekormányozhatók az ellenkező irányba, amely növeli a jármű agilitását. Autópályán történő haladáskor ezek a kerekek kismértékben az első kerekekkel megegyező irányba fordulnak, ezzel is biztosítva a stabilitást.
A legkorszerűbb rendszerek kombinációjának köszönhetően az Audi Q7 rendkívül jól kormányozható, precízen és pontosan irányítható városi forgalomban és hajtűkanyarokban egyaránt. Autópályán azonban az Audi Q7 kifejezetten kényelmes, tökéletes utazási komfortot kínáló túra terepjáró, különösen az adaptív légrugózással párosítva. A változó szabadmagasságot kínáló rendszer lehetővé teszi az Audi Q7 számára, hogy az alapfelszereltség részét képező quattro összkerékhajtással az aszfaltot elhagyva bármilyen útfelületen kitűnően boldoguljon. A megfelelő offroad üzemmód az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer hét profilja közül választható ki. A légrugózás az alapfelszereltség részeként kerül bele minden hétüléses Q7 modellbe. Az S line külső csomag valamivel feszesebb rugó- és lengéscsillapító-hangolással készülő sportfutóművet tartalmaz, amely a hagyományos légrugózáshoz képest 15 milliméterrel engedi lejjebb a hasmagasságot.
Lágy hibrid technológia az alapfelszereltség részeként: a hajtáslánc
Az Audi Q7 által kínált minden erőforrás egy nyolcfokozatú tiptronic sebességváltóhoz és az állandó összkerékhajtás rendszeréhez kapcsolódik. A piaci bevezetésnél két dízelmotorból választhatnak az érdeklődők. Nem sokkal a szeptemberi debütálás után egy benzines és egy hálózatról tölthető (plug-in) hibrid verzióval bővül a kínálat. A hagyományos lágy hibrid technológia fontos szerepet kap a motorok hatékonyságát illetően. Ez a technológia a hétköznapi használat során akár 0,7 literrel is csökkentheti az autó fogyasztását 100 kilométerre vetítve. Központi eleme, a szíjhajtású indítógenerátor (BAS egység) az SUV modell 48 voltos fedélzeti elektromos hálózatát látja el energiával, ahol az energiát egy kompakt lítiumion akkumulátor tárolja. Fékezéskor az indítógenerátor akár 8 kilowatt teljesítménnyel táplálhat vissza energiát, amit az akkumulátor tárol. Ha a vezető elveszi a lábát a gázpedálról 55 és 160 km/óra sebesség között, az Audi Q7 képes akár 40 másodpercig lekapcsolt motorral vitorlázni vagy üresben gurulni. A generátor ezután a gázpedál következő megnyomásakor gyorsan és a hagyományos indításnál finomabban indítja újra az aggregátot. A start/stop rendszer működése 22 km/óra sebességnél indul.
Luxus színvonalú utaskabin: a belső tér
Legyen szó akár ötüléses, akár hétüléses kivitelről, az Audi Q7 kitűnően ötvözi a legmagasabb minőséget és praktikus hétköznapi részleteket. Új formatervének köszönhetően a nagyméretű SUV hossza tizenegy milliméterrel 5 063 milliméterre nőtt. Szélessége 1 970 milliméter, míg magassága (antennával együtt) eléri az 1 741 millimétert. Az Audi Q7 közvetlen versenytársai előtt jár a belső tér hosszát illetően illetve az első és a hátsó sorokban kínált fejtér és könyöktér tekintetében. Kitűnő használati értéket biztosít az rendelkezésre álló – köztük a műszerfalon található új tároló – rekeszek nagy száma és a bőséges tárolókapacitást biztosító csomagtér. A hátsó ülések helyzetétől függően az ötüléses kivitel 865 és 2 050 liter közötti tárolókapacitást kínál, utóbbi értéket teljesen egyenes rakodási felülettel kombinálva. Az elektromos csomagtér-ajtó mozgatás a szériafelszereltség része, a lábbal aktiválható elektromos csomagtér-ajtó nyitás pedig opcionálisan érhető el. Szintén extraként választható a hátsó üléssor plusz funkciója, ahol mindhárom ülés külön-külön hosszirányban is állítható illetve támlájuk dőlésszöge is szabályozható. Ugyanez az extra biztosítja, hogy az elektronikus magasságállítással rendelkező harmadik sor két ülése is bekerüljön a hétüléses kivitelbe.
A műszerfal kialakítása tökéletes harmóniában van az új, digitális kezelési koncepcióval, amely két nagyméretű érintőképernyőt is magába foglal. A kijelző megérintésekor akusztikus és tapintható visszajelzéssel reagál a rendszer. Amikor éppen nincs rá szükség, a felső kijelző szinte láthatatlanul belesimul a nagyméretű, fekete dekoratív felületbe. A különböző elemek logikus rendbe szervezve kapnak helyet, kezdve a légbeömlő lapos csíkjától a kardánalagút széles konzoljáig.
Az opcionálisan választható kontúr hangulatvilágítás csomag gondoskodik a belső tér sötétben történő megvilágításáról. A további kényelmet szolgáló, extraként elérhető elemek körét bővíti a négyzónás automatikus légkondicionáló berendezés, az ajtók finom záródását segítő funkció, a Bang & Olufsen Advanced Sound System térhangzású rendszere valamint az illatosítót és ionizátort is tartalmazó légminőség-csomag (Air Quality Paket). Az üléskínálat csúcsát az akár masszázs- és szellőztető funkciót is kínáló, számos beállítási lehetőséget biztosító Individual-kontúrülések és S plus sportülések jelentik.
Hálózatba kapcsolhatóság felsőfokon: az Audi connect és vezetői segédrendszerei
Az MMI navigációs rendszer plusz a legmagasabb fokú hálózatba kapcsolhatóságot garantálja. Ez az Audi connect igen széles kínálata mellett az LTE Advanced szabvány szerinti adatátviteli modult valamint Wi-Fi hotspotot és természetes beszéddel történő hangvezérlést is biztosít. Az Audi connect segítségével hozzáférhetünk az online forgalmi információkhoz, a Google Earth alapú navigációhoz és a hibrid rádióhoz. Szintén újdonság az Amazon felhőalapú hangvezérléses szolgáltatása, Alexa, amely az MMI működési rendszerébe integrálva üzemel. Ugyanez igaz a Car-to-X szolgáltatások sorában elérhető közlekedési lámpa információkat illetően, amely fokozatosan kerül kiterjesztésre a meghatározott európai városokban. A városi infrastruktúrával kialakított kétirányú kapcsolat lehetővé teszi a jármű számára, hogy egy szerveren keresztül információkat kapjon a közlekedési lámpákat irányító központi számítógépről, lehetővé téve a vezető számára egy olyan sebesség megválasztását, amely a következő zöldhullám kihasználását segíti. A teljesen digitális Audi virtual cockpit – az opcionális head-up display (HUD) kijelzővel együtt – egyedileg meghatározott javaslatot tesz a választott sebességre illetve jelzi a hátralévő időt a következő zöld jelzésig, amennyiben a vezető éppen a piros lámpánál várakozik. A rendszer így támogatja az előrelátó és hatékony vezetési stílust, egyben segíti a folyamatos forgalmat.
Az adaptív menetasszisztens (adaptive cruise assist), amely az adaptív sebességszabályozást, a dugóasszisztenst és a sávkövető rendszert integrálja, elsősorban a hosszú utazások során támogatja a vezetőt. A hatékonysági asszisztenssel kombinálva az Audi Q7 az előtte álló körülményekhez alkalmazkodva gyorsít illetve fékez. A vészhelyzeti asszisztens szintén új: amennyiben a vezető inaktívvá válik, a rendszer megállítja a járművet és védelmi illetve segítségnyújtási intézkedéseket indít. Ez a funkció manuális vezetési mód és aktív segédrendszerek mellett is működik.
Forrás, fotó:
Porsche Hungaria