Kiállítás nyílt a Magyar Képzőművészeti Egyetem gyűjteményének legújabb szerzeményeiből

Kiállítás nyílt kedden a Magyar Képzőművészeti Egyetem gyűjteményének legújabb szerzeményeiből; a szerdától látogatható tárlaton az MKE Művészeti Gyűjteményébe az elmúlt években adományként bekerült grafikai alkotásokat tekinthetik meg az érdeklődők.

    A válogatás amellett, hogy átfogó képet nyújt a kortárs magyar grafikáról, tiszteleg az adományozók előtt is. A Mecénások dicsérete című tárlat a Magyar Képzőművészeti Egyetem Barcsay Termében 2020. január 24-ig tekinthető meg – olvasható a Magyar Képzőművészeti Egyetem MTI-hez kedden eljuttatott közleményében.
Mint írják, a kiállítás a magyar grafika elmúlt három évtizedéről nyújt átfogó képet, három grafikai műhely köré csoportosítva a műveket.
A tárlat gerincét a Váci Grafikai Műhely lapjai alkotják, ezt egészíti ki a Makói mappákból bemutatott válogatás, és az egyetem nemrég elhunyt mestere, König Róbert hagyatékából a gyűjteménybe bekerült alkotások válogatott kollekciója.
A kiállítás törzsét a Magyar Grafikus Művészek Szövetségének adományaként a gyűjteménybe került 250 művész több mint 1300 grafikai lapjából válogatott anyag jelenti. A művek a nyolcvanas évek végétől a közelmúltig nyújtanak reprezentatív áttekintést a nyomtatott művészi grafikai termésből. A művek nagy része a Váci Grafikai Műhelyben (1990-2015) készült nagyméretű, színes litográfia. A műhely különlegessége, hogy 70×100 centiméteres színes litográfia egyedül itt nyomtatható az országban. Az itt folyó munkát koordináló szövetség a Vácott készült művekből rendszeresen kapott egy-egy példányt. Emellett számos hazai és külföldi kiállítást is rendezett tagjai munkáiból. Ennek kapcsán művek százai kerültek a szövetség gyűjteményébe, amely így idővel a kortárs magyar grafika legnagyobb kollekciója lett. A gyűjteményt a szövetség 2015-ben az egyetemnek adományozta.
A 20. századi magyar grafika történetében kitüntetett szerepe van a Makói Grafikai Művésztelepnek (1978-1990). A művésztelep 1978-tól Kocsis Imre grafikusművész és Dévényi István művészettörténész, majd az 1980-as évektől Hajdu István műkritikus vezetése alatt virágzott fel. A fő profil a helyi nyomda adottságaira építő, fotóalapú sokszorosított grafika lett. Ennek eredményeként az ofszet- és szitanyomás elfogadottá vált a képzőművészeti grafika területén. A magyar grafikában ez a művésztelep vált a kísérleti, konceptuális, fotó alapú művészi grafika központjává. 1978-tól minden évben mappát adtak ki az ott készült munkákból válogatva. E kis példányszámú mappák ma már gyűjtői kuriózumok, teljes sorozatuk alig néhány közgyűjteményben lelhető fel. Ezért is különleges a Grafikai Tanszék egykori vezetője, Kocsis Imre adománya, a Makói Mappák teljes sorozata.
Az egyetem Grafikai Tanszéke nem csak a fiatalok oktatásának színtere, hanem hagyományosan az itt működő tanárok grafikai alkotásainak is hátteret ad. A tanszék a mai magyar művészi grafika technikailag legjobban felszerelt központja, amely a hagyományos technikáktól (fametszet, linómetszet, rézkarc, litográfia), a szitanyomáson át a komputergrafikáig ívelően ad lehetőség a nyomtatott képalkotásban folytatott kísérletekre. Ehhez a műhelyhez kapcsolódik König Róbert (1951-2014) működése, aki 1975-ös diplomázást követően, 2014-ben bekövetkezett haláláig volt az egyetem Grafikai Tanszékének tanára. Munkássága a tradicionális grafikai technikák alkalmazásával a grafikai képalkotás klasszikusai nyomán alkotja meg vizionárius, szimbolikus világát. A mostani kiállításon azok a grafikái és vázlatfüzetei láthatók, amelyek Kőnig Frigyes grafikus, festőművész, egyetemi tanár jóvoltából kerültek az egyetem Művészeti Gyűjteményébe.
A tárlat kurátora Révész Emese művészettörténész és Szurcsik József képzőművész, a Grafikai Tanszék vezetője.

 

 

 

Forrás: MTI

Fotó: hu.wikipedia.org

cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com