2018. szeptember 1-jétől elindul a Magyar Horgászkártya regisztrációja, amely 2019. január 1-jét követően azonnal kiváltja a jelenlegi papíralapú horgász igazolványt, majd a kapcsolódó szövetségi elektronikus alkalmazásokkal fokozatosan egyszerűbbé és gyorsabbá, valamint átláthatóbbá teszi az ügyintézést és az adminisztrációt. A MOHOSZ a 2019. január 1-jétől fennálló közfeladat-ellátási kötelezettségének is megfelelve hosszú távon számos, a horgászat elérését megkönnyítő elektronikus szolgáltatást kíván biztosítani a horgászoknak és a horgászszervezeteknek, s ezek egyik elérési eszközeként, valamint az ellenőrzés és az azonosítás egyszerűsítéseként vezeti be a személyazonosító igazolványhoz hasonló formátumú plasztikkártyát.
Magyarországon a horgászat az egyik legnépszerűbb szabadidős tevékenység, s az elmúlt évek dinamikus létszámnövekedésének eredményeként a nyilvántartott horgászok száma mára meghaladja a 460.000 főt. A jelenleg 26 tagszövetséget, 13 speciális jogállású gazdasági társasági tagot és 1169 horgász egyesületet tömörítő MOHOSZ Magyarország legnagyobb, hálózatos felépítésű civil szervezete, amely szerteágazó érdekvédelmi-érdekképviseleti, sportági szakszövetségi és ágazati koordinációs tevékenységet lát el, s a stratégiai célok alapján a sporthorgászat mindenkori lehetőségének támogatása mellett mindezt egyre hangsúlyosabban a horgászok minőségi kiszolgálásának érdekében.
A horgászat jelentőségét a Magyar Kormány is felismerte és 2010 óta számos kiemelkedő jelentőségű intézkedéssel támogatta és jelenleg is támogatja a magyar sporthorgászat és a hazai horgászturizmus fejlesztését. 2013-ban az új halgazdálkodási és halvédelmi törvény elfogadása megteremtette az alapokat az állami tulajdonú természetes vizek esetében a halgazdálkodás jogának horgászszervezetek részére történő folyamatos átadására, és azokon a kereskedelmi halászat 2016-tól általánosan bevezetett megszüntetésére. Az orvhalászat bűncselekménnyé történő nyilvánítása, az állami okmányok értékesítésének egycsatornássá tétele, majd a hal áfájának csökkentése után jelenleg a MOHOSZ részére 2019. január 1-jétől átadandó közfeladatok és azok biztonságos finanszírozásának a meghatározása történik, mely feladat ellátása az állam felé is megköveteli a naprakész, hiteles nyilvántartások biztosítását.
Mindezen kötelezettség egyértelműen elvárja a horgászokat kiszolgáló infrastruktúra fokozatos fejlesztését is. A horgászszervezetekkel való folyamatos egyeztetések és a kormány által kezdeményezett 2018. évi, a horgászat jövőjéről tartott konzultáció is megerősítette, hogy a horgászok a horgászat környezettudatos fenntartása érdekében a fejlesztések mellett fontosnak tartják a hiteles nyilvántartást és ennek eszközeként a horgászkártya bevezetését, mely intézkedés egyértelmű, 98%-os támogatottságot kapott.
A fenti célok elérése érdekében a MOHOSZ a tervezett intézkedések első lépéseként bevezeti az elektronikus személyi regisztrációt és ehhez kapcsoltan a személyre szabott Magyar Horgászkártyát. Az így létrejött, a legszigorúbb adatvédelmi elveknek is megfelelő elektronikus nyilvántartás a horgászok általános személyi és szervezeti azonosításában ad segítséget, egyben megteremti az állami horgászjegyek kiadásának alapját és a naprakész egyesületi tagnyilvántartást is.
A regisztráció és a horgászkártya kiváltása már 2018. szeptember 1-jétől lehetséges, 2019. január 1-jét követően pedig az egyesületi tagságra kötelezett, a MOHOSZ szervezeti rendszerébe tartozó horgászok esetében a horgászat gyakorlásának, egyben az egyesületi tagság létesítésének, megújításának, valamint az állami horgászjegy kiváltásának az általános és előzetes feltétele lesz. Az előrehozott regisztráció fő célja, hogy a regisztrációk időben jobban eloszoljanak, és így ne az év elején összpontosuljanak. Ezáltal a horgászok gyorsabban hozzájuthatnak majd a horgászkártyájukhoz és az egyéb horgászati okmányokhoz is.