A számlák 78 százalékát fizetik időben a magyarországi ügyfelek, 18 százalékát késve rendezik, 4 százalékát pedig egyáltalán nem fizetik ki, ami megfelel a tavalyi adatoknak – ismertette a kintlévőség-kezelő vállalatcsoport legújabb kutatásának eredményét Kraszna Tamás, az EOS Magyarország fedezetlen követeléskezelési osztályvezetője szerdán Budapesten.
Magyarország idén 7. alkalommal vett részt az összesen 17 országot érintő kutatásban.
Kraszna Tamás kiemelte: 2019-ben a magyarországi vállalatok átlagosan 37 napos fizetési határidővel számláztak, hasonlóan, mint az elmúlt öt évben. Eközben az európai cégek átlagos fizetési határideje 37 napról 33 napra csökkent.
Ismertetése szerint 2019-ben a számlák 18 százalékát fizették az ügyfelek késedelmesen, ami egy százalékponttal kevesebb a tavaly mért aránynál és megegyezik a kelet-európai átlaggal. Ötéves távlatot vizsgálva egyértelműen javulnak a magyarok fizetési szokásai, ugyanis 2014-ben még csak a számlák 74 százalékát fizették ki időben, és 21 százalékát késedelmesen.
A behajthatatlan követelések 4 százalékos aránya megegyezik a tavalyival, viszont 2014-hez képest jelentős, 2 százalékpontos a javulás.
Az osztályvezető kitért arra, hogy a vállalatok körében a nemfizetésnek és a késedelmes teljesítésnek az okai között első helyen a körbetatozások (53 százalék) szerepelnek. A nemfizető magánszemélyek 68 százaléka átmeneti pénzügyi problémákra hivatkozott, 53 százalékuk teljes fizetésképtelenségre. A szándékos nemfizetést a megkérdezett céges ügyfelek 29 százaléka említette, míg a magánszemély ügyfelek 41 százaléka találkozott a problémával.
Kraszna Tamás szerint az idei kutatás rámutat arra, hogy a magyar ügyfelek fizetési hajlandósága javul, ám a szándékos nemfizetés aránya némileg emelkedett mind az üzleti, mind a magánszemély ügyfelek körében.
Forrás: MTI
Fotó: pexels.com