Egyedülálló kiállítás nyílik pénteken az amszterdami Rijksmuseumban: első ízben – és feltehetően utoljára – mutatják be egyetlen tárlaton a múzeum által őrzött szinte teljes Rembrandt-gyűjteményt.
A múzeum a németalföldi Rembrandt van Rijn (1606-1669) 22 vásznát, 60 rajzát és mintegy 300 rézkarcát állítja ki, közöttük impozáns képmásokat, meghitt vázlatokat, metszeteket a légkondicionált, sötét termekben.
„Úgy vélem, a kiállítás tökéletesen bemutatja Rembrandt személyiségét. Bemutatjuk magánszféráját, és a kiállítás csodálatosan összefoglalja Rembrandtot, mint a nyugati művészettörténet legtöbbet kísérletező és újító művészét” – mondta Pieter Roelofs, a múzeum festészeti és szobrászati vezetője a szerdai sajtóbemutatón.
Taco Dibbits múzeumigazgató szerint aligha lesz még egy ilyen kiállítás. „Ezt nem ismételhetjük meg, mert a papírra készített művek hihetetlenül sérülékenyek” – hangoztatta.
A múzeumnak 1300 metszet van a tulajdonában, de csak a legjobbakat mutatják be az Összes Rembrandt című kiállításon.
Beatrix hercegnő, előzőleg holland királynő nyitotta meg hivatalosan január végén a festő halálának 350. évfordulóján tartott Rembrandt-évet a hágai Mauritshuis múzeumban, ahol a németalföldi mester szintén számos alkotása látható, közöttük a Dr. Tulp anatómiája és egy szívbe markoló önarckép, amely 1669-ben, a festő halála évében készült.
A Mauritshuis az évet újabb Rembrandt-művek felfedezésével szeretné zárni. Most folynak a vizsgálatok arról, hogy két további vászon – a Tanulmány egy idős férfiről és az Idős férfi képmása – szintén a németalföldi mester műve-e.
A Rijksmuseum példa nélküli összefoglalót nyújt Rembrandt fejlődéséről a korai ifjú művésztől az Aranykor mesteréig, aki az elsők között volt, akik élethűen ábrázolták a témáikat.
„Rembrandt az emberi lények művésze, soha nem eszményített, így reálisan ábrázolta az embereket, amilyenek erősen és gyengén” – mondta Roelofs.
Az egyetlen festmény, amely hiányzik a kiállításról, az az ikonikus Éjjeli őrjárat, amely továbbra is a múzeum dísztermében látható.
A tárlaton tucatnyi önarcképet is kiállítottak, amelyek bemutatják, hogyan ábrázolta Rembrandt a 17. századi szelfiken az érzelmeket, amelyek később nagyobb munkáin is megjelennek. Láthatók a mester feleségéről, a röviddel a 29 éves korában bekövetkezett halála előtt betegen ágyban fekvő Saskiáról készült vázlat, valamint a Leiden és Amszterdam utcáiról készült metszetek.
„Gyakran mondogatom, hogy ő volt az első Instagram, és nem törekedett népszerűségre” – mondta Dibbits. „Rembrandt meghatározó volt a mostani látásmódunkban, mert ő volt az első művész, aki az őt körülvevő világot ábrázolta, különben ma is istenekről és istennőkről készítenénk képeket. Rembrandt az első, aki olyanoknak festette le az emberi lényeket, amilyenek” – tette hozzá.
Forrás: MTI
Fotó: pexels.com