Dunai hajóbaleset – Sikerült kiemelni a hajóroncsot

Hétórás mentés után a terveknek megfelelően sikeresen kiemelték és egy uszályra helyezték a május 29-ei balesetben elsüllyedt Hableány turistahajót kedden Budapesten, a Margit hídnál.

A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni.

A Hableányt kedden kora reggel kezdték el kiemelni a Duna mélyéről. Közben többször megálltak, vizet szivattyúztak, valamint átvizsgálták a hajótestet, és eközben négy holttestet is megtaláltak. Az M1 aktuális csatornán elhangzott, hogy a megtalált holttestek között volt az egyetlen gyermekáldozat is. Négy ember továbbra sem került elő.

A mentés helyszínét rövid időre megtekintette Pintér Sándor belügyminiszter.Kora délutánra teljesen a felszínre került a hajótest. A Hableányt a Clark Ádám úszódaru segítségével átemelték egy uszályra.

Gál Kristóf, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője a helyszínen azt mondta: a Hableányt a csepeli szabadkikötőbe viszik, ahol a Budapesti Rendőr-főkapitányság hajózási, nautikai és műszaki szakértő bevonásával, az ügyészség képviselőjének jelenlétében szemlének veti alá a járművet. Közölte azt is, hogy a belügyminiszter kérésére megduplázták a keresésben részt vevő rendőrök számát. A szóvivő emlékeztetett, a balesettel összefüggésben a Budapesti Rendőr-főkapitányság folytat nyomozást, jelenleg egy gyanúsított van, a szállodahajó ukrán kapitánya.
Gál Kristóf elmondta azt is, hogy hétfőn a Viking Sigyn szállodahajó – egyéb okok miatt – ismét Magyarországra érkezett, és mivel szükségessé vált új bizonyítékok beszerzése, valamint a tényállás teljes körű tisztázása, a rendőrség új szemlét tartott a hajón. Kérdésre válaszolva hozzátette, a szemle során olyan bizonyítékot szereztek, amely vélhetően teljesebb képet ad a történtekről. A kiemelési művelet idejére az autós közlekedést nem korlátozták. A kiemelést számos érdeklődő nézte végig a helyszínen.

A Hableányt üzemeltető Panorama Deck Kft. közölte: saját halottjuknak tekintik a Hableány balesetében elhunyt kollégáikat. A cég közleményében azt írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.

Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején, az M1-en azt közölte: egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-ei dunai hajóbaleset idején. Kitért arra is, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal. Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat. Korábban az M1 műsorában Georg Spöttle biztonságpolitikai szakértő azt mondta: a dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány bűnügyi helyszín. Götz Sándor hajómérnök elmondta, hogy szerinte mindkét vízi járművön kellett lennie hajókövető rendszernek, valamint olyan kommunikációs berendezésnek, amellyel kapcsolatot tudtak tartani egymással. A szállodahajón olyan archiváló rendszernek is kell lennie, amely a GPS-adatokat is rögzíti – tette hozzá.

Szerinte ezeket az adatokat össze kell vetni a két hajó kommunikációjával, hogy többek között az is kiderüljön, miért tolatott vissza a Viking Sigyn a baleset után, majd miért ment el.

A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A turistahajó kiemelésére Komáromból érkezett pénteken a 200 tonna emelésére is képes Clark Ádám úszódaru.
A Hableánnyal összeütköző Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetése vétségének gyanúja miatt hallgatták ki gyanúsítottként és tartóztatták le.

 

 

 

 

Forrás/fotó: MTI



cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com