A színpad előállt az új RS Q3 (üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 8,9 – 8,8 (kombinált), CO2 kibocsátás g/km: 203 – 202 (kombinált)) és az RS Q3 Sportback (üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 8,9 – 8,8 (kombinált), CO2 kibocsátás g/km: 204 – 202 (kombinált) számára. Mindkét modell egyedülálló hajtásrendszert, érzelemgazdag formavilágot és kompromisszummentes hétköznapi használatot biztosít szegmensében. A csúcsteljesítményű terepjárók szíve a legendás és többszörösen elismert 2,5 literes TFSI erőforrás. A quattro állandó összkerékhajtással párosítva ez garantálja a színtiszta vezetési élményt. A szériafelszereltség részét képező RS sportfutóműnek köszönhetően mindkét kompakt modell karosszériája tíz milliméterrel lejjebb került, mint az alapmodelleké.
„Az Audi RS Q3 első generációjával egy teljesen új szegmenst hoztunk létre. Ahhoz, hogy a sikertörténet folytatódjon, az RS Q3 modellt SUV kupé kivitelben is kínáljuk, így azok az ügyfelek is megtalálják a számításukat, akiknek különösen vonzódnak van a formatervezett megoldások iránt.” – nyilatkozta Oliver Hoffmann, az Audi Sport GmbH. ügyvezető igazgatója. „Mindeközben új trendet teremtünk és igyekszünk az Audi Sport GmbH. számára új növekedési potenciált kihasználni.”
Egy karakter nagy vonalakban: a külső megjelenés
Az új Audi RS Q3 és az új Audi RS Q3 Sportback számos RS specifikus formatervezési részletet tartalmaz, mindemellett számos elem jelzi egyedi karakterét. A fényes fekete, térhatású méhsejtmintázatú Singleframe hűtőrács még erőteljesebb kiállást kölcsönöz a két nagyteljesítményű kompakt modellnek. A Q3 modellhez képest alacsonyabbra süllyesztett karosszériát az RS specifikus, hatalmas légbeömlő nyílásokkal szerelt lökhárítóval tették még hangsúlyosabbá. A feltűnő, bumeráng formájú vízszintes pengeidomok (blade) kifejezetten az RS Q3 számára készültek. Az RS gének szintén visszaköszönnek a Singleframe hűtőrács felett található lapos nyílásoknál is.
Kupészerű, lágyan ereszkedő tetőívével az RS Q3 Sportback 45 milliméterrel alacsonyabb az RS Q3 modellnél. A Sportback emelkedő tetőíve lejjebb ereszkedik, mint a testvérmodellnél, és ezzel a karosszéria vizuális tömegközéppontja is lejjebb kerül. Ezáltal még nagyobbnak tűnnek a kerekek és a SUV kupé kiállása még erőteljesebbé válik. A 10 milliméterrel kidomborodó kerékjáratoknak köszönhetően mindkét modell összhatása szélesebbé válik.
A két modell hátsó formaterve is igen tekintélyt parancsoló. Alacsony hátsó ablakaival és fényes fekete, RS-specifikus tetőlégterelőjével az RS Q3 Sportback testvérmodelljénél is szélesebb és dinamikusabb benyomást kelt. Az alacsonyan futó tetővonal erős, laposan megformált D oszlopokban folytatódik. Az RS Q3 modell RS-specifikus széles tetőlégterelője tovább hangsúlyozza a csúcsteljesítményű SUV ugrásra kész, atletikus karakterét, emellett javítja a leszorítóerőt. Az RS Q3 új generációja most először érkezik kettős RS kipufogóval, ahol mindkét oldalon nagyméretű, ovális kipufogóvégeket találunk. Ez a kipufogórendszer egy RS-specifikus lökhárítóban kapott helyet a hátsó diffúzorelemmel és a vízszintes pengeidomokkal (blades) együtt.
A kompakt nagy teljesítményű SUV és a kompakt nagy teljesítményű SUV kupé modelleket a szériafelszereltség részeként LED fényszórókkal szerelték. Az Audi opcionálisan Matrix LED fényszórókat is kínál RS specifikus sötétített LED technikával.
Egyedülálló: a motor
Az új RS Q3 és RS Q3 Sportback lelke az erőteljes öthengeres 2.5 TFSI erőforrás. A 2 480 cm3 hengerűrtartalmú aggregát az RS Q3 előző generációjánál most 17 százalékkal több, összesen 294 kW (400 LE) teljesítményre képes (üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 8,9 – 8,8 (kombinált), CO2 kibocsátás g/km: 204 – 202 (kombinált)). Maximális nyomatéka eléri a 480 Nm-t, amely 1 950 és 5 850 közötti fordulatszámtartományban rendelkezésre áll. Az RS Q3 és az RS Q3 Sportback álló helyzetből mindössze 4,5 másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet, 250 kilométer/órás végsebességük pedig opcióként 280 kilométer/órára is emelhető.
A különleges, 1-2-4-5-3 gyújtási sorrend és a páratlan hengerszám igen különleges ritmust és egyedi motorhangot garantál. A kettős RS kipufogórendszer még inkább hangsúlyozza az öthengeres erőforrás karakteres hangját, az opcionális RS sport kipufogó rendszer pedig még ezt is tovább fokozza. Az öthengeres aggregát sorozatban kilenc alkalommal nyerte el az igen népszerű „Nemzetközi Év Motorja” díjat.
Alapkivitelben az öthengeres motor teljesítményét egy hétfokozatú S tronic sebességváltó továbbítja a quattro állandó összkerékhajtás felé. A kerekenkénti nyomatékszabályozás pedig tökéletesíti a biztonságos és agilis kezelhetőséget.
Sportos, agilis és sokoldalú: a futómű
Az RS Q3 és az RS Q3 Sportback kiemelkedő vezetési karakterisztikájának alapkövetelménye az egyenletesen sportos futómű hangolás. A Q3 család többi tagjához képest az RS-sportfutómű 10 milliméterrel lejjebb süllyeszti a karosszériát. Igény esetén az RS-sportfutóműhöz társítható az adaptív futóműszabályozás (DCC) rendszere, amelynek szenzorai mérik a karosszéria mozgásait és amely az oldalirányú dőlést csökkenti nagysebességű kanyarvételnél és terhelésváltásoknál. Az RS-hangolású csillapítás az útfelület állapotának és a vezetési szituációnak megfelelően kerül beállításra.
Az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer nem csupán a felfüggesztést, de a quattro hajtást, a kormányzást, az S tronic sebességváltót, a motor karakterisztikáját vagy például a hangzást is befolyásolja. A választott felszereltségtől függően öt vagy hat menetprofil érhető el: comfort, auto, dynamic, efficiency, individual illetve ennek alternatívájaként az egyénileg konfigurálható RS-specifikus RS1 és RS2 üzemmódok. Az MMI touch érintőképernyőjén a vezető egyéni igényeire szabhatja és elmentheti a két RS üzemmódot. Az új „RS MODE” gomb megnyomása a kormánykeréken gyors hozzáférést biztosít a két új RS profilhoz és az utolsó kiválasztott üzemmódhoz, továbbá lehetőséget biztosít a vezetőnek, hogy menetprofilt váltson. Ezzel az ügyfelek teljes mértékben egyéni igényeikre szabhatják RS modelljüket és villámgyorsan válthatnak a maximálisan sportos profil és a kényelemre összpontosító üzemmód között.
Az RS-hangolású progresszív kormányzás még közvetlenebb kapcsolatot biztosít az úttal, még a gyors kanyarokban is. Az alapkivitel 20 colos vagy az opcionálisan elérhető 21 col peremátmérőjű kerekek mögött teljesen új, hatdugattyús RS acéltárcsás fékek találhatók, amelyek 375 milliméter átmérőjű (elől) és 310 milliméter átmérőjű (hátul, nem perforált), belső szellőzésű és perforált féktárcsákkal dolgoznak. Féknyergeik alapkivitelben fekete színűek, de igény esetén piros színben is elérhetőek. Az opcionálisan elérhető, teljesen új RS kerámia fékek tárcsáinak átmérője 380 milliméter (elől, kerámia) és 310 milliméter (hátul, acél), színük pedig szürke, piros vagy kék lehet.
Kitűnő választás a mindennapi használatra: a térkoncepció
Az RS Q3 alapvető koncepciója egyesíti a sportautókra jellemző vezetési élményt és teljesítményt, illetve a kompakt terepjárók minden, kényelemmel összefüggő előnyét. Mindkét erőmű teljesértékű ötüléses modellként áll helyt, extrém sportos karakterével párhuzamosan azonban – sokoldalúságának és tágas belső terének köszönhetően – nagyszerűen használható a mindennapokban is. A szériafelszereltség részeként az RS Q3 hátsó üléssora hosszában 150 millimétert mozgatható, az RS Q3 Sportback esetében ez az érték 130 milliméter. Az osztottan dönthető hátsó üléssor dőlésszöge hét fokozatban állítható. A csomagtér kapacitása 530 liter, amely a hátsó ülések lehajtásával akár 1 525 literre is növelhető (a Sportback esetében ez 1 400 liter).
A vezetőre hangolva: a belső tér
Az RS Q3 és az RS Q3 Sportback atletikus külső megjelenése a belső térben folytatódik. A teljes vezetőfülke kialakításánál a középpontban a vezető állt. Ennek megfelelően a légkondicionáló berendezés, a középkonzol, az MMI touch kijelzője mind tíz fokkal a vezető felé fordul. Az alul egyenesített RS bőr sportkormányon – az új kialakítású váltófülek mellett – megjelent az új „RS MODE” gomb is, amely lehetővé teszi a vezető számára, hogy az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer két opcionális RS menetprofilját vezérelje. Az RS-specifikus információkkal szolgáló kijelző automatikusan megjelenik az Audi virtual cockpit műszeregységen. A szériafelszereltség részeként RS jelöléssel ellátott fekete bőr/alcantara bevonatú sportülések állnak az utasok rendelkezésére. Természetesen még sportosabb változat is választható, ekkor az integrált fejtámlával ellátott, RS-specifikus méhsejt mintázatú nappa bőr RS sportülések kényeztetik az autóban helyet foglalókat.
Az új RS Q3 és az új RS Q3 Sportback 2019. év vége óta elérhető a németországi és a többi európai országban található kereskedésekben.
Forrás, fotó: Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft.