Aki a nagysikerű Pikes Peak projekt „szürke eminenciásaként” diktálta a tempót: a hannoveri Dieter Depping augusztus 7-én ünnepelte 52. születésnapját, s immár 16 esztendeje a Volkswagen versenysportbeli fejlesztő- és tesztpilótája. Nélküle aligha lenne elképzelhető a számos diadal, mint például az FIA Ralivilágbajnokság (WRC) tizenkét bajnoki trófeája, a két FIA Rallycross-világbajnoki cím (WRX), a Race Touareg három Dakar-győzelme és a Nürburgring 24-órás futamainak jó néhány kategóriagyőzelme. Vagy amint Romain Dumas fogalmazott: „Dieteré volt a másik láb a gázpedálon. Nélküle nem sikerült volna a Pikes Peak rekord.” Már a puszta tény is, hogy Romain Dumas közvetlenül az úttörő, s a versenysportban és az elektromos mobilitásban egyaránt történelmet író 7:57,148 perces rekordot követően nyilatkozta mindezt, sokat elárul Dieter Depping tevékenységének jelentőségéről a Volkswagen Motorsport sikertörténetében.
- „Szürke eminenciás” a Pikes Peak rekord mögött: Dieter Depping, az I.D. R Pikes Peak tesztelője
- Dieter Depping áll a Volkswagen számos versenypálya- és ralisikere mögött
- Romain Dumas: „Dieteré volt a másik láb a gázpedálon”
„Felbecsülhetetlen értékű az a kiváló munka, amit Dieter Depping a Volkswagen Motorsport érdekében végez” – hangsúlyozta Sven Smeets a Volkswagen versenyigazgatója. „Mindegyik sikeres versenysport-projektünk sokat köszönhet Dieternek, kezdve a Race Touaregtől a Dakaron, majd a rali-világbajnokságon 43 alkalommal diadalmaskodó Polo R WRC-n át, egészen a WRX-sorozat Polo R Supercar versenygépéig – s nem utolsósorban a Pikes Peak projektig. Amikor csak új utakra lépünk, Dieter egyaránt megbízható fejlesztő- és tesztpilóta – igazi ’sikertényező’ –, aki döntő mértékben járult hozzá az I.D. R Pikes Peak kifejlesztéséhez.”
Aki diktálja a tempót
A Volkswagen Polo R WRC, a ralikrossz-világbajnokság aktuális Polo R Supercar versenygépe, a Race Touareg, az utánpótlásnevelés és a Nürburgring 24-órás futamainak számos nagysikerű túraautója, most pedig az I.D. R Pikes Peak – mindegyik bőséggel gyűjtötte a babérokat, s mindegyik a „Tesztelte Dieter Depping” védjegyet viseli. De hogyan lehetséges ez, amikor az autósport egészen eltérő kategóriáiról van szó? „Kell némi tehetség is” – nevet Dieter Depping. „S természetesen az adott tesztre, illetve feladatra kell összpontosítani, megfelelően rá kell hangolódni. Az idén az I.D. R Pikes Peak, a Polo R Supercar és a következő Polo GTI R5 váltották egymást. Elég egy-két menet és máris szolgálhatok a mérnökök által kívánt visszajelzésekkel.”
A technika-úttörő
Mindenekelőtt az 500 kW (680 LE) teljesítményű I.D. R Pikes Peak igényelt különös alkalmazkodóképességet, a Volkswagen Motorsport prototípusa ugyanis a márka első tisztán elektromos hajtású versenyautója. „Természetesen az I.D. R teljes elektromos és elektronikai rendszere különleges, ami elsősorban az új szakterületekre lépő mérnököket érinti” – mondja Dieter Depping. „Bizonyos mértékig azonban a vezetésre is érvényes, hiszen harminc év részben meglehetősen hangos belsőégésű motorokkal űzött versenysportja után az elektromos autózás igencsak halknak tűnik. Ezzel viszont az egyik fontos érzékszervi benyomás is eltűnik, ami egyszerre szolgált az időzítés és a sebesség viszonyítási alapjául.” Az 52 esztendős szakember számára ez komoly váltást jelent: „Csak gáz- és fékpedál van, egyetlen előremeneti fokozattal. Idő kell megszokni ezt az egészen új világot, ám azután hihetetlenül élvezetes. Különösen a Pikes Peak alsó, Glen Cove-ig futó szakaszán produkált nagyot az I.D. R – hihetetlen, milyen kanyarsebességeket érhettem el és milyen intenzíven gyorsíthattam ki a szűk fordulókból.”
Csupán két pilóta teljesítette az I.D. R volánja mögött a Pikes Peak teljes útvonalát. Az egyik Romain Dumas, aki a rekordfutam alkalmával ment végig a prototípussal első ízben megszakítás nélkül a teljes távon és természetesen Dieter Depping, aki a ritka és rövid tesztelések során egy alkalommal vezette végig a pályát. „Noha ennél az első menetnél nem az idő számított, mégis egész jót futottam” – idézi fel mosolyogva Dieter Depping.
A padlógáz-közvetítő
Dieter Depping jó néhány nagy pilótával dolgozott már együtt a Volkswagen Motorsport fejlesztései során: Romain Dumas mellett többek között Carlos Sainz, Giniel de Villiers, Nasser Al-Attiyah, Petter Solberg, Johan Kristoffersson, Sébastien Ogier, Andreas Mikkelsen és Jari-Matti Latvala. Hogyan kezeli azonban fejlesztő- és tesztpilótaként e sok eltérő vezetési stílust? „Leülök a pilótákkal és részletesen megbeszéljük, milyen irányba szeretnénk fejleszteni” – válaszol Dieter Depping. „Ezután a mérnökökkel közösen megpróbáljuk a beállításokkal olyan irányban alakítani az autó menettulajdonságait, ami pontosan megfelel ezeknek a vezetési stílusoknak. Eddig még mindig sikerült megtalálnunk a megfelelő alapokat, amelyeken azután a versenyzők elvégezhették a finomhangolást.” És a saját stílusa? „Valahol Sébastien Ogier abszolút tiszta és Petter Solberg keresztben autózó vezetése között” – vallja huncut mosollyal Dieter Depping.
A maratonfutó
A fejlesztő- és tesztpilóta szerepében Dieter Depping teljes egészében a csapat sikerének rendeli alá munkáját, ám pilótaként is sikeres pályafutásra tekinthet vissza. Háromszoros német ralibajnokként (1992, 1993 és 1994) már a Volkswagen alkalmazásában is felhívta magára a figyelmet. Először a Dakar Ralira nevezett verseny-teherautó volánja mögötti „gyors kisegítőként”, ahol nemritkán az összesítés első tíz helyezettje között zárta az egyes etapokat. Villámgyors „sofőrként” is megmutathatta képességeit, amikor különböző televíziós prominens személyiségek – mint például Nazan Eckes, az RTL műsorvezetőnője – számára tette a valóságban is megélhetővé az autóversenyzés élményét. Szerepelhetett azonban profi versenyzőként is, amikor a 2009-es Dakaron a Race Touareg volánja mögött a hatodik helyen végzett. 2001 és 2002 folyamán a Volkswagen W12 sportgéppel több sebességrekordot is felállított Nardóban, de a Nürburgring 2007-es 24-órás futamán is ő állt a Volkswagen kategóriagyőzelme mögött, legutóbb pedig 2017-ben a Volkswagen hazai, buxtehudei versenyén első ízben az FIA Ralikrossz-világbajnokságban (WRX) is rajthoz állt.
Pályafutása során tehát Dieter Depping csaknem mindent vezetett, tesztelt és sikerre vitt, aminek négy kereke van. Egy azonban még mindig hiányzik: „Formula-1-es autót is szívesen vezetnék” – mondja nevetve, noha minden bizonnyal tudja, hogy ez aligha válhat valóra. Azért sem, mert most egészen máshol van rá szükség. „Szerintem nagyon jó a Polo GTI R5 – vérbeli rali-Polo, akárcsak nagysikerű elődje” – véli Dieter Depping az új ügyfélsport-raliautó bemutatkozása kapcsán, amely október végén a WRC-2 kategóriában, a Spanyol Ralin tartja premierjét. Dieter Depping pedig pontosan az a személy a Volkswagen Motorsport gárdájában, aki – kezeivel a kormányon és jobb lábával a gázon – mindig a jövőre készül.
Minden jót kívánunk születésnapja alkalmából – és a következő 16 esztendőre!