Az Alibaba kínai internetes kiskereskedelmi portál megnyitotta első olyan szállodáját, ahol robotok szolgálják ki a vendégeket. A FlyZoo nevet viselő futurisztikus hotel a múlt hónap óta fogadja vendégeit Kína Hangcsou városában.
A 290 szobás hotelben mintegy egy méter magas robotok végzik el a szállodai személyzet legtöbb feladatát, így például robotok viszik a vendégekhez az ételt vagy cserélik a törölközőket.
A hotel éttermében magasabb, kapszula formájú robotok teljesítenek szolgálatot, ők szolgálják fel azokat az ételeket, amelyeket a vendégeket a FlyZoo applikációján keresztül rendeltek. A szálloda bárjában robotkarok dolgoznak, ezek több mint 20 féle koktél elkészítésére képesek. A fizetés arcfelismerő szoftveren keresztül történik és az összeg automatikusan hozzáadódik a szobaszámlához.
A vendégek megérkezéskor kis termináloknál arcfelismerő rendszeren keresztül jelentkeznek be, ehhez a folyamathoz szükség van útlevélre vagy a személyazonosságot igazoló más dokumentumra. A liftek szintén arcfelismeréssel működnek, így a vendégek csak arra a szintre tudnak feljutni, ahol a szobájuk található. A szobák ajtaja is arcfelismerő rendszerrel nyílik. A szobákban az Alibaba hangvezérlésű technológiája használatos többek között a hőmérsékletet szabályozására, a függönyök behúzására vagy szobaszerviz rendelésére.
Kijelentkezéskor a vendégeknek csupán annyi a dolguk, hogy megnyomnak egy gombot a FlyZoo alkalmazásban, ezután a szoba ajtaja bezáródik és a szállodai költségeket az Alibaba online pénztárcáján keresztül vonják le tőlük. Egy éjszakára a szobák ára 1390 jüantól (mintegy 60 ezer forinttól) kezdődnek.
A hotelre az Alibaba olyan technológiai inkubátorként tekint, amely a jövőben eladható lesz a szállodaipar számára, ezenkívül megmutatja a cég képességeit a mesterséges intelligencia területén. Mindemellett ez a kísérlet fényt derít arra is, hogy milyen a fogadtatása a személyzet nélküli szolgáltatásnak Kínában.
A robotok alkalmazása azonban nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem foglalkoztatnak emberi munkaerőt – többek között szakácsokat, takarítókat és recepciósokat – a FlyZoo hotelben, de pontos számukat az Alibaba nem árulta el.
A vállalat szerint a robotok alkalmazásával jelentősen csökkenhető a hotel munkaerőre fordított költsége, ezzel együtt elkerülhetővé válik az is, hogy a vendégeknek más emberekkel kelljen érintkezniük.
Az Alibaba közlése szerint az eddigi visszajelzések biztatóak. A hotel vezetője, Andy Vang a legfőbb előnyként azt emelte ki, hogy a robotok alkalmazása hatékony és következetes szolgáltatást biztosít, mivel egy robotot nem befolyásolják a hangulatváltozások, ellentétben az emberekkel.
Japánban 2015-ben már nyílt egy hasonló hotel, ahol számos feladatot robotok láttak el, médiajelentések szerint azonban nem vált igazán sikeressé a projekt.
Forrás: MTI.hu
Fotó: pexels.com