A Boeing pénteken felbocsátott, utasok nélküli tesztűrhajója letért pályájáról és nem fog összekapcsolódni a Nemzetközi Űrállomással (ISS) – jelentette be az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) sajtótájékoztatóján.
A Starliner nevű űrjárművet 48 órán belül visszahozzák a Földre – közölték.
A Starlinert személyzet nélkül indították a Nemzetközi Űrállomásra. Az Atlas-V rakéta kilövése rendben zajlott, ám fél órával a start után a Boeing azt jelentette, hogy az űrhajó nem állt arra a pályára, amelyen az űrállomásra jutott volna.
„Ma szembe kellett néznünk bizonyos kihívásokkal” – közölte Jim Bridenstine, a NASA igazgatója. Az egyik hajtóműnél hibás időzítési probléma lépett fel. Ennek következtében az űrhajó olyan sok üzemanyagot használt fel, hogy nem tudott pályára állni – magyarázta az igazgató.
Amikor észlelték a problémát, az irányítóközpont szakemberei megpróbálták földi irányításra átvenni a rendszert. Ezek a jelek azonban késve érkeztek, és nem sikerült időben átvenni az irányítást, hogy a Starlinert az ISS felé tartó pályára állítsák – tette hozzá.
A Boeing űrjárművét, a CST-100 Starlinert azért tervezték, hogy az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) asztronautáit a jövőben az ISS-re szállítsa. A cég szakemberei szerint a repülésirányítók minden lehetőséget megvizsgáltak és hangsúlyozták, hogy az űrkapszula stabil pályán tartózkodik.
A Starlinernek egy hétig kellett volna az ISS-szel maradnia.
A United Launch Alliance rakétája a Cape Canaveral-i űrközpontból indult és legalább öt percig látható volt még a sötétedő égen a fehér kondenzcsíkja. Nézők ezrei figyelték első útját.
A Boing ezzel az úttal akarta utolérni a SpaceX-et, a NASA másik üzleti partnerét, amely márciusban hajtott végre hasonló fellövést. A Starliner sikeres fellövése esetén a Boeing azt tervezte, hogy nyáron visz asztronautákat az űrbe.
November elején a CST-100 Starliner próbarepülésekor három ejtőernyőjének egyike nem nyílt ki. Az ejtőernyő akkor mondott csütörtököt, amikor az űrhajó azon üzemmódját tesztelték, hogy szükséghelyzet esetén a személyzetet biztonságba helyezze.
A NASA a Boeinget és Elon Musk SpaceX vállalatát választotta ki arra, hogy űrjárművet fejlesszen amerikai űrhajósoknak a Nemzetközi Űrállomásra juttatásához az amerikai űrsiklóprogram 2011-es befejezése után. Az ejtőernyők alkalmazása mindkét vállalat számára nagy műszaki kihívást jelentett és számos kérdést vetett fel a személyzet biztonságát és a repülések gyakoriságát illetően. Az ejtőernyők lassítják le az űrjárművet, amikor szuperszonikus sebességgel visszatér a Földre.
A SpaceX Crew Dragon nevű űrhajójával a jövő éve első negyedében tervezi az első próbarepülést űrhajóssal a fedélzetén azután, hogy márciusban befejeződtek a személyzet nélküli tesztrepülések – közölte a cég és a NASA.
Forrás: MTI
Fotó: pexels.com