Juliette Binoche a főszereplője Safy Nebbou Szerelemre kattintva című lélektani thrillerének, amelynek díszbemutatóját a Titanic Filmfesztiválon rendezték meg. „Imádok színésznőkkel dolgozni!” – árulta el a film rendezője pénteken az MTI-nek.
A Camille Laurens regényéből készült Szerelemre kattintva igazi jutalomjáték Juliette Binoche számára. Az összetett női karaktert ábrázoló, fordulatos pszichodráma főszerepét Nebbou kifejezetten a színésznőnek írta. „Egy vacsorán mutattam be a film ötletét Juliette-nek. Ő még aznap este elolvasta a forgatókönyvet, nagyon tetszett neki, szédítőnek találta a történetet és a neki szánt karaktert is” – mesélte a rendező-forgatókönyvíró.
Binoche Claire-t alakítja, aki irodalmat tanít az egyetemen, két kamasz fiú anyja, és 50 évesen nemcsak az öregedéssel kell megküzdenie, hanem azzal is, hogy férje elhagyta egy fiatalabb nőért, és fiatal szeretője is otthagyta. A problémák elől a virtuális világba menekül: létrehoz egy hamis profilt a közösségi hálón, amelyben 24 évesnek adja ki magát, egy csinos lány fotóját és videóját felhasználva. Volt szeretője fotós barátjára, Alexre veti ki a hálóját, flörtölnek, barátkoznak, de a kapcsolat egyre komolyabbá válik, és Claire egyre veszélyesebb terepre téved.
A digitális társadalom sok rétegét érinti a film, nem titkolt célja, hogy párbeszédet indítson. „A filmet negyven országban mutatják be, és már sok helyen jártam, hogy népszerűsítsem. Ausztráliától Olaszországon át Magyarországig ugyanazokat a kérdéseket teszik fel az emberek, hiszen mind ugyanazzal a problémával találjuk magunkat szembe. Mindenkiben felmerülhet, hogy vajon mi lenne, ha én is valaki másnak a bőrébe bújnék?” – fejtette ki a rendező.
A történetet a főhősnek a pszichiáterével folytatott beszélgetései szakítják meg időről-időre, fogódzót nyújtva a nézőnek. „Fojtogató a történet, és ahogy Claire apránként beavat minket, a pszichológus elemzésén keresztül a néző is kérdéseket tehet fel magának. A lélektani elemzés kicsit fellazítja a történetet, hagyjuk a közönséget levegőhöz jutni. A néző pedig azon gondolkodik, hogyan lehet ebből a történetből kijutni, hogy lehet kibogozni ezt a pókhálót, amit a főhősnő szőtt maga köré” – magyarázta Nebbou.
Camille Laurens könyvével kapcsolatban megemlítette, hogy olvasása olyan filmes élményeket hívott benne elő, mint Kuroszava A vihar kapujában című klasszikusa vagy Hitchcock Szédülése és a Veszedelmes viszonyok, Choderlos de Laclos klasszikus műve. „Ha az ember filmet készít, az olyan, mintha könyvet írna vagy képet festene, nem tudunk elvonatkoztatni attól, amit korábban megírtak vagy megfestettek, vannak tudatalatti viszonyítási pontok. Filmesként úgy gondolom, az a dolgom, hogy egy saját formán keresztül meséljek el történeket úgy, hogy a mindennapok inspirációiból is merítsek.”
Nebbou megosztotta azt a kalandját, amit éppen a forgatókönyv írása közben maga is átélt egy online szövődött kapcsolatban. „A véletlen, ha vannak véletlenek, úgy hozta, hogy velem is történt valami hasonló. Amíg azt hittem, hogy a nő, akivel levelezek valódi, addig élveztem a kapcsolatot, de mikor kiderült, hogy mégsem az, akinek gondoltam, csalódtam. De nem bánom, hogy így történt, végül fel is használtam: vannak a filmben olyan üzenetváltások, amelyeket teljes egészében az én személyes üzeneteimből másoltam bele a filmbe” – mesélte.
Claire-t olyan általános emberi kérdések foglalkoztatják, mint az öregedés vagy hogy elárulják és magára marad. „Számomra az elhagyatottság a kulcs: a főhősnőt elhagyják, megalázzák, és emiatt teszi azt, amit a filmben tesz. Szerintem ennek hátterében a modern magány áll, amelyben élünk. Nagyon könnyű felmenni az internetre, beszélgetni valakivel, úgy érezzük, hogy nem is vagyunk egyedül, de valójában nem ettől leszünk igazán egyedül? Engem ezek a kérdések izgattak a legjobban” – fogalmazott.
Nebbou elmondta, hogy a közösségi hálókon csak szakmai tartalmat publikál, csakis a munkájával kapcsolatos dolgokról tájékoztatja az érdeklődőket. „Ezzel is védem magam és a magánéletemet, semmi személyes dolgot nem osztok meg a hálón.” Mint hozzátette: miközben nagyon foglalkoztatja az, ahogy az internet és a közösségi háló egyre nagyobb teret nyer az életben, egy korábbi filmjében, a Szibériai erdőben „éppen az a lényeg, hogyan találkozzunk önmagunkkal, hogyan keressük a békét, a csöndet, a nyugalmat”.
Nebbou színészként is szerepelt néhány korábbi filmjében, de most nem jelenik meg a filmvásznon. Eredetileg volt ugyan egy közös jelenete Juliette Binoche-sal, de végül kivágták. „Mondhatom, hogy forgattam Juliette Binoche-sal, de ezt a nézők nem láthatják. Abban a jelentben, amelyben a parkoló kocsijában ülve telefonon létesít szexuális kapcsolatot, az lett volna a szerepem, hogy bekopogok az ablakon, és megkérdezem, hogy kihúzzam-e a töltőt, ugyanis egy elektromos autóban ül. De nem sikerült felvenni a jelenetet, mert a végén Juliette mindig elnevette magát, és egyébként is túl megrendezettnek tűnt az egész”.
Következő munkájáról elmesélte, hogy az 1910-es évek Montmartre-ján élő festőnő, Susanne Valadon életéről forgat filmet a fia, Maurice Utrillo történetén keresztül. „Mindig is érdekeltek a női karakterek és több filmemnek is női főhőse volt. Nem véletlen, hogy Juliette Binoche után most Isabelle Adjanira esett a választásom. Imádok színésznőkkel dolgozni!” – mondta Nebbou.
A Szerelemre kattintva szombaton 18 órától látható a Francia Intézetben a Titanic programjában. A mozik november 7-től vetítik.
Forrás, fotó: MTI