Anthony Van Dyck művészetét mutatja be a müncheni Alte Pinakothek. A péntektől február 2-ig látható kiállításon a híres flamand barokk festő 100 műve látható, melyek felét kölcsönbe kapta az intézmény a tárlat idejére.
Az alkotások illusztrálják van Dyck (1599-1641) művészetének fejlődését. A portréfestő a híres Peter Paul Rubens hatása alatt állt, majd Tiziano olasz reneszánsz festőhöz kezdett közeledni, végül megtalálta egyéni stílusát, melyet a spontaneitás és az érzelemgazdagság jellemez.
A Van Dyck című kiállítás a Doerner Intézet kutatási projektje eredményeként valósult meg. A projekt keretében infravörös és röntgensugarakkal világították át van Dyck alkotásait. A látható színek alatt így megismerhették a szakértők a változtatásokat vagy előrajzokat, így bepillantást nyerhettek a művész antwerpeni műhelyének munkafolyamataiba.
Mirjam Neumeister, az Alte Pinakothek flamand barokk festészeti gyűjteményének vezetője utalt például egy női és egy férfi egészalakos portréra, melyeknél röntgenfény hatására arcmagasságban fehér foltok tűntek fel a festékréteg alatt. A kutatók úgy vélik, van Dyck előre elkészítette a portrékat, és amikor betoppant egy vevő, a segítőknek már csak az arcot kellett hozzáfesteniük.
„Antwerpen egy élettel teli kikötőváros volt. Nem mindenkinek volt ideje arra, hogy hosszasan üljön a festő előtt” – mondta Neumeister.
Forrás: MTI
Fotó: facebook.com/pinakotheken