Az Y generáció, a 22-37 éves fiatal gazdagok alkották azon műtárgyvásárlóknak a több mint felét, akik rendszeresen egymillió dollárt vagy még többet költöttek képzőművészeti alkotásokra az elmúlt két évben – állapította meg az UBS svájci bankcsoport és az Art Basel által közösen készített jelentése.
A jelentéshez Nagy-Britanniában, Németországban, Japánban, Szingapúrban és Hongkongban készített felmérés szerint – amelyet Clare McAndrew műtárgypiaci közgazdász és az UBS közösen végzett gazdag fiatalok körében – ez a korosztály egyre aktívabban jelenik meg a műtárgypiacon, rendszeresen használva ehhez az internetet. Az idősebb műgyűjtőkhöz képest egyre többen hajlandók közülük nagy összeget költeni képzőművészeti alkotásokra. Ők azok, akik lökést adtak a női képzőművészeknek is.
„Egy olyan nemzedék esetében, amelyiknek talán soha nem lesz saját gépkocsija, reményt keltő a műalkotások vásárlása iránti étvágy”. Ez azt tükrözheti, hogy hosszú távú befektetésként igény van páratlan minőségű műtárgyakra és gyűjthető dolgokra – magyarázta Johan Jerväe, az UBS marketing igazgatója.
2018-ban a műtárgypiaci eladások hét százalékkal, 67,4 milliárd dollárra nőttek a jelentés szerint. Ez a fiatal műgyűjtői kör segítette azt, hogy tavaly az online műtárgypiac 6 milliárd dollárra nőtt.
2016 és 2018 között az Y generáció 93 százaléka vásárolt az interneten és átlagosan csaknem 107 ezer dollár költött, míg a kicsit idősebb X generáció – a 38-52 év közöttiek – mintegy félmillió dollárt költött, igaz kisebb rendszerességgel online vásárlásra.
A fiatal korosztály költési szokásai jelentős lehetőséget jelentenek mind az online műtárgypiac, mind a képzőművészet számára.
A Deloitte cég egy közelmúltbeli tanulmánya szerint 2020-ra az Y generáció vagyona elérheti a 24 ezer milliárd dollárt, egyrészt a szüleiktől örökölt vagyonban bekövetkező nemzedékváltás és az egyre nagyobb vagyon felhalmozása nyomán.
Forrás: MTI
Fotó: pexels.com