Technika, dizájn, konnektivitás – A SCALA teljes egészében újraértelmezi a ŠKODA számára a kompakt kategóriát

Új karakter, új technika és új név: ŠKODA SCALA típusával a cseh márka a közkedvelt kompakt kategóriában bővíti kínálatát. A teljes egészében új fejlesztésű típust magas színvonalú aktív és passzív biztonság, akár teljesen LED-es fényszórók és ugyancsak LED-technikájú hátsó lámpák, utasai és csomagjaik számára egyaránt bőséges térkínálat, valamint „Simply Clever” megoldások sokasága jellemzi.

A 66 kW (90 LE) és a 110 kW (150 LE) közötti teljesítménytartományban öt motorváltozat áll rendelkezésre. Az ötajtós, ferdehátú újdonság az érzelmekben gazdag formavilágát magas fokú funkcionalitással és a legkorszerűbb hálózatba kapcsolhatósági megoldásokkal kombinálja. Az új ŠKODA SCALA a Párizsi Autószalonon is nagy figyelmet keltő VISION RS tanulmány intenzív érzelmek jellemezte formai nyelvezetét hozza el immár a sorozatgyártású autók világába. Az újdonság piaci bevezetése már 2019 első felére várható.

Amint Bernhard Maier, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának elnöke kiemelte: „Új ŠKODA SCALA típusunkkal új fejezetet nyitunk a ŠKODA kompakt kategóriájú járműveinek történelmében. Teljes egészében új fejlesztésről van szó, amely technikája, biztonsága és formavilága tekintetében egyaránt mércéül szolgálhat e kategóriában. Meggyőződésünk, hogy a SCALA kiváló adottságokkal rendelkezik ahhoz, hogy újraértelmezze a C-szegmenst a ŠKODA számára.”

A SCALA típusával a ŠKODA első ízben alkalmazza sorozatgyártásban az új, érzelmekben gazdag külső és belső formai nyelvezetét, amely a ŠKODA VISION RS révén már a Párizsi Autószalonon is nagy figyelmet keltett. Új típusával a nagy hagyományokra visszatekintő cseh márka műszakilag is nagy lépést tesz előre. A latin eredetű SCALA név tökéletesen illik mindehhez, jelentése ugyanis lépcső vagy létra. SCALA sorozatával a ŠKODA egyszerre több fejlesztési lépcsővel is feljebb lép, s a márka értékrendjének – amit a „Smart Understatement” kifejezés foglal össze találóan – tökéletes megtestesítője is egyben.

Új, már-már szoborszerűen plasztikus formák, dinamikus formai elemek és precízen kidolgozott részletek kölcsönöznek az új típus számára érzelmekben gazdag és autentikus fellépést, mégpedig kifejezetten erőteljes egyéniség mentén. Az új SCALA a márka első típusaként testesíti meg a ŠKODA formai nyelvezete fejlődésének következő szintjét, amely a cseh gyártó jövőbeni modelljeit is meghatározza majd. A SCALA emellett a márka első sorozatgyártású európai modelljeként visel a ŠKODA-logó helyett immár önálló betűkből álló „ŠKODA” feliratot csomagtérajtaja közepén.

Kompakt méretei ellenére a ŠKODA SCALA az alsó-középkategóriában igencsak tágasnak számító térkínálattal érkezik. Az új típus hosszúsága 4362, szélessége 1793, míg magassága 1471 milliméter, hosszú, 2649 milliméteres tengelytávja pedig kedvező menettulajdonságokat biztosít számára.

Nagyvonalú méreteivel a ŠKODA SCALA utastere aligha hagyhat kívánnivalót maga után, már a ŠKODA OCTAVIA belső dimenzióit közelítve. A térdmagasságban mérhető lábtér 73 (ŠKODA OCTAVIA: 73), a könyökmagasságú szélesség hátul 1425 (ŠKODA OCTAVIA: 1449), a hátsó fejtér pedig 982 milliméter (ŠKODA OCTAVIA: 980 milliméter). A ŠKODA SCALA 467 literes térfogatával a márkára jellemző módon kategóriája egyik legnagyobb csomagterét kínálja, amely a hátsó ülés lehajtásával akár 1410 literig is bővíthető.

Egyaránt karakteres megoldások az extrafelszerelésként rendelhető, innovatív, teljesen LED-es fényszórók és ugyancsak LED-technikájú hátsó lámpák, és az új kompakt kategóriájú típus az első ŠKODA, amely dinamikus hátsó irányjelzőkkel is kapható. A hátsó lökhárító alatt egy extrafelszerelésként kínált „Simply Clever” megoldás rejtőzik: az elektromos reteszelésű, kihajtható vonófej a csomagtartóban található kapcsolóval mozgatható. A ŠKODA SCALA egyebek mellett a ŠKODA jellegzetes esernyőtartóját is kínálja a vezetőajtóban (esernyővel), akárcsak az üzemanyagtöltő-nyílás fedelébe rögzített jégkaparót, de kívánságra a csomagtérajtó Tip-to-Close funkcióval kiegészített, elektromos mozgatása is rendelkezésre áll.

A kategória legjobb online szolgáltatásainak és infotainment-rendszereinek új generációja

Modern megjelenéséhez illően az új ŠKODA SCALA a legújabb digitális technikákkal érkezik. A rugalmasan konfigurálható, extrafelszerelésként rendelhető Virtual Cockpit műszeregység 10,25 col képátlójú, vagyis a kompakt kategória legnagyobb kijelzőfelületével készül. Az infotainment-rendszerek képernyőinek átlója egészen 9,2 colig terjed, ami ugyancsak a legjobb e piaci szegmensben.

A ŠKODA Connect mobil online szolgáltatásai új generációjának köszönhetően a vezető és az utasok akár mobiltelefonjukról is be-, illetve kireteszelhetik a jármű ajtóit, valamint akár vezeték nélkül (over the air) is frissíthetik az infotainment-rendszer vagy a navigációs térkép szoftvereit – így a szervizt sem szükséges felkeresniük. A SCALA a ŠKODA első típusaként kínál minden egyes példányában állandó internetkapcsolatot. A beépített eSIM-kártya LTE-adatkapcsolattal nagysebességű internetelérést tesz lehetővé, így nem szükséges további SIM-kártya vagy okostelefonos tethering-kapcsolat. Az eSIM már alapkivitelben támogatja a vészhívás (Emergency Call) és a proaktív szolgáltatás (Proactive Service) funkciókat.

 

Öt takarékos motor és extrafelszerelésként állítható futómű

Ötféle motorizáltság szerepel a ŠKODA SCALA kínálatában, köztük három benzin- és egy dízelüzemű erőforrással, amelyek mindegyike megfelel az Euro 6d-TEMP károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak. A későbbiekben, 2019 folyamán egy környezetkímélő földgázüzemű (CNG) aggregát is érkezik. Mindegyik motor közvetlen befecskendezésű és turbófeltöltésű, és egyaránt rendelkeznek az automatikus motorleállítás és -indítás (Start-Stop System), illetve a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszereivel.

A 70 kilowattos (95 LE) 1.0 TSI aggregát ötfokozatú manuális sebességváltón keresztül továbbítja nyomatékát, míg a 85 kW (115 LE) teljesítményű 1.0 TSI alapkivitelben hatfokozatú manuális, kívánságra pedig hétfokozatú DSG-váltóműhöz csatlakozik. A ŠKODA SCALA csúcsbenzinmotorja az 1.5 TSI, a négyhengeres konstrukció teljesítménye 110 kW (150 LE) és alapesetben szintén hatfokozatú manuális, míg kívánságra hétfokozatú DSG-sebességváltóval rendelhető. Mindegyik benzines erőforrás részecskeszűrővel készül.

A négyhengeres 1.6 TDI 85 kW (115 LE) teljesítményt és 250 newtonméter forgatónyomatékot küld a főtengelyre, az AdBlue-befecskendezés és az SCR-katalizátor, valamint a dízel részecskeszűrő egyaránt az alapkivitel része. E motor szintén megfelel az Euro 6d-TEMP károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak. A takarékos dízelaggregát szériafelszereltségében hatfokozatú manuális, míg extraként hétfokozatú DSG-sebességváltóval kapható.

A leginkább környezetkímélő megoldást az 1.0 G-TEC kínálja a ŠKODA SCALA hajtására, amely háromhengeres konstrukcióként elsősorban a hagyományos üzemanyagokénál kisebb szén-dioxid- és nitrogén-oxid-kibocsátás jellemezte földgázüzemre (CNG) készült. Miután kifogyott a földgáz, a motor benzinnel is üzemeltethető. A CNG-erőforrás legújabb változatának teljesítménye 66 kW (90 LE), az erőátvitel feladatát pedig kizárólag hatfokozatú manuális sebességváltó látja el.

Már az új ŠKODA SCALA alapkivitelű futóművét is különösen biztonságos és agilis menettulajdonságok jellemzik, még több egyéni beállítási lehetőséget és sportosságot kínál azonban az extrafelszerelésként rendelhető új sportfutómű (Sport Chassis Preset), amely két különböző hangolást is kínál. E megoldás 15 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát, és normál üzemmódja mellett a szeleppel állítható lengéscsillapítók segítségével egy keményebb karakterisztikájú sportüzemmód is rendelkezésre áll. Az eredmény a vezetés sportosabb élménye és még intenzívebb kapcsolat az úttestfelülettel. A két beállítás közötti váltás a menetprofil-választás (Driving Mode Select) menüjéből vezérelhető.

Számos új vezetői segédrendszer a nagyobb járműkategóriákból

Christian Strube, a ŠKODA igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja hangsúlyozta: „Az új ŠKODA SCALA a Volkswagen-csoport sokoldalú, modulrendszerű keresztmotoros platformjára épül, ami a legmodernebb hajtástechnika és futóműkomponensek mellett számos új, eddig csupán a nagyobb járműkategóriákban kínált vezetői segédrendszer alkalmazását is lehetővé teszi – első ízben vagy már továbbfejlesztett változatban. A számos passzív biztonsági rendszerrel közösen ezen asszisztensrendszerek különösen magas biztonsági színvonalat eredményeznek a ŠKODA SCALA számára.”

A ŠKODA SCALA modellekhez rendelhető, bővített vezetői segédrendszerek közé tartozik a Side Assist, amely extrafelszerelésként rendelhető berendezésként időben jelzi a vezetőnek, ha hátulról előzési szándékkal jármű közelít vagy már a visszapillantó tükrök holtterében található. Míg a jól ismert holttér-érzékelés (Blind Spot Detect) hatótávolsága 20 méter, a Side Assist akár 70 méterről is érzékeli a járműveket, így autópályán és gyorsforgalmi utakon közlekedve is hatékonyan előzheti meg a veszélyhelyzeteket. A Side Assist részrendszere a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő asszisztens (Rear Traffic Alert). Ugyancsak a hosszú autópálya-túrák ideális technikája – egészen 210 kilométer/órás tempóig – az extrafelszerelésként rendelhető adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control; ACC). A szériafelszereltséget bővíti az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő rendszer (Lane Assist) és az első radarasszisztens (Front Assist), utóbbi a városi vészfékfunkcióval (City Emergency Brake) közösen a jármű előtti területet radar segítségével felügyelve segít megelőzni a baleseteket. Kényelmes segítség parkoláskor az opcionális parkolási asszisztens (Park Assist), amellyel a ŠKODA SCALA automatikusan manőverez a hossz- és keresztirányú parkolóhelyekre, illetve áll ki ismét.

Magas biztonsági színvonal kompromisszumok nélkül

A sötétben és rossz időjárási viszonyok között is biztonságos közlekedést és jobb látást szolgálják a ŠKODA SCALA teljesen LED-es fényszórói és ugyancsak LED-technikájú hátsó lámpái. Az utastérben LED-hangulatvilágítás gondoskodhat kellemes környezetről.

Mindezeken túl különböző passzív rendszerek is jelentősen növelik a biztonság színvonalát. Konkrét ütközésveszély esetén az opcionális proaktív utasvédelem (Crew Protect Assist) automatikusan előre zárja az ablakokat és megfeszíti az első biztonsági öveket. Amennyiben bekövetkezik a baleset, akár kilenc légzsák is óvhatja a ŠKODA SCALA vezetőjét és utasait: a két első légzsák (vezető- és utasoldal) mellett az új kompakt kategóriájú típus a kormánykerék alatt térdlégzsákot is kínál, extrafelszerelésként pedig első oldallégzsákok, illetve fejlégzsákok, valamint a hátsó ajtókba oldallégzsákok is rendelhetők. A másodlagos ütközésvédelem (Multi-Collision Brake) a balesetet követően a jármű ellenőrizetlen továbbgördülését akadályozza meg. A vészhívás funkció (Emergency Call) valamelyik első légzsák vagy biztonságiöv-előfeszítő kioldásakor automatikusan hív segítséget, de manuálisan is bármikor működtethető.

Forrás/fotó: Porsche Hungaria



cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com