A Budapest-Déli pályaudvar mintegy 150 szakember közreműködésével és 25 munkagéppel zajló karbantartása ütemezés szerint fejeződik be ma este, így holnap hajnalban újraindulhat a közlekedés.
A 477 millió forintba kerülő, I. ütemben megvalósult munkálatoknak köszönhetően megelőzhető a sebességkorlátozások bevezetése, felére csökkenhet a menetrend szerinti közlekedést akadályozó műszaki üzemzavarok száma. A vasúttársaság köszöni az utasok és a térségben lakók türelmét a pályaudvar ideiglenes lezárása, a közlekedési korlátozások és a munkálatok miatt.
Szerda estig befejeződik a Déli pályaudvar karbantartása és a munkálatok során kicserélt, felújított berendezések üzempróbája. Így csütörtök hajnaltól újraindulhat a vonatforgalom, és az utazóközönség előtt is megnyitják az állomást. Az átlagosan napi 250 vonat ismét az eredeti menetrend szerint közlekedik a Budapest-Déli–Tatabánya–Győr, Budapest-Déli–Székesfehérvár, Budapest-Déli–Pusztaszabolcs–Pécs vonalakon (utóbbi két vonalon – pályafelújítás miatt –továbbra is vágányzári menetrend lesz érvényben).
Az I. ütem keretében a Déliben két hét alatt olyan karbantartási munkákra került sor, amelyeket a vonatforgalom fenntartása mellett nem lehetett elvégezni, de jelentősen javítják a Déli pályaudvar szolgáltatásai színvonalát, a vonatok menetrendszerű közlekedését, és a felére csökkenhet a menetrend szerinti közlekedést akadályozó műszaki üzemzavarok száma. A 150 szakemberrel és 25 munkagéppel, vasútüzemi és közúti járművel végzett karbantartás 477 millió forintba került. Az állomási vágányhálózat, a biztosítóberendezés és felsővezeték-hálózat továbbra is eredményesen és biztonságosan szolgálja ki a menetrendi feladatokat.
A biztonságot és a komfortszintet javító felújítások az utasforgalmi területeken:
- 2800 négyzetméteren újraaszfaltozták a botlásveszélyes peronszakaszokat, kijavították a járófelületeket.
- A peronoknál 80 db nagyobb fényerejű, kisebb fogyasztású lámpával modernizálták a térvilágítást, a korrózióvédelem miatt újrafestették a 20 db oszlopot.
A vonatforgalom és a menetrend stabilitását szolgáló munkák:
- Mintegy 400 darab talpfát, illetve betonaljat, 60 helyszínen szórványosan összesen 3336 méter sínt, ezeken kívül váltókat és ágyazatot is cseréltek.
- Karbantartást végeztek a teljes felsővezeték-hálózaton a meghibásodások, szakadások megelőzése érdekében, a munka keretében az elhasználódott szigetelők, tartószerkezeti elemek, kábelek és sodronyok 30%-át kicserélték.
- Jelentős javítási munkákat végeztek el a váltó- és biztosítóberendezés alkatrészein (állítódob, vonóvezeték, vonóvezeték-csatorna stb.) a váltóállítási hibák és üzemzavarok, valamint az abból eredő késések megelőzése érdekében.
- Két helyen, a Kuny Domonkos utcánál és Győri út mellett több mint 140 köbméternyi támfalat erősítenek meg és építenek újjá.
- Az üzemi területen belül a vasutas dolgozók biztonságos közlekedése érdekében a sínek közötti gyalogos átjárókat korszerű, gumielemes felületűre építették át.
- Egyes üzemi épületeken tetőszigetelést, vakolatjavítást végeztek a munkakörülmények javítása érdekében.
- Kétszáz négyzetméteren szigetelték az első és második vágány alatti kábelalagutat, amely vágánybontással és építéssel is együtt járt.
A karbantartás II. ütemében valósul meg a metrószint, a csarnok és a perontetők álmennyezetének cseréje és az oda beépített világítótestek korszerűsítése, valamint a Délibe vezető alagút Kelenföld felőli végén a korábbi rézsűcsúszás végleges helyreállítása. Emellett három korszerű utastájékoztatási monitort helyeznek ki a pénztárcsarnokba. A vonatforgalmat már nem befolyásoló munkálatok 2019 júniusában fejeződnek be.