A koronavírus járvány miatt bevezetett kijárási korlátozások idején kialakult utazási szokásokhoz igazodó, a dolgozók igényeit kiszolgáló új rendkívüli tömegközlekedési menetrend azonnali bevezetését javasolja Budapesten egy intézkedéscsomag keretében Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója.
Vitézy Dávid a Facebook-oldalán csütörtökön tette közzé a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetőjének írt levelét, amelyben egy hatpontos intézkedéscsomag bevezetését javasolja. E szerint az új menetrendnek az egészségügyben, kiskereskedelemben, ipari üzemekben, logisztikában, rendfenntartásban, házhozszállításban, közszolgáltatások működésében dolgozók igényeihez kell igazodnia.
Vitézy Dávid javasolja, hogy az új menetrendet az elmúlt két napban kritikus hajnali műszakváltások és a reggeli csúcsidőszak idején a munkanapi tanszüneti járatsűrűség szerint készítsék el, sűrítve minden fontos járatot és ezáltal újra beindítva a csak munkanapi járatokat. Így többek között az Újhegyi lakótelepet kiszolgáló 85E, a nagytétényi 101B, a Bajcsy-kórházat Rákosmentével összekötő 195-ös, a pestimrei 282E és 284E, a kőbányai gyárakat kiszolgáló 217E járatokat.
A 3-as metrópótló buszok munkanapi tanszüneti közlekedési rendje is helyreállítandó. Napközben és este lehet továbbra is a szombati járatsűrűségre épülő a rendkívüli menetrend – írta. Vitézy Dávid szerint az amúgy csak hétvégén közlekedő járatok, mint a City-troli járatása vagy a 212-es busz Normafáig hosszabbítása felesleges munkanapokon.
Javaslata szerint minden járműtípusra irányadó maximális utasszámokat kell közzétenni, amelyek az eddigi négyzetméterenkénti 4 ember helyett a két négyzetméterenként 1 ember elvén készülnek és minden második ülés szabadon hagyásával számolnak. Ez alapján néhány járaton szükséges lehet a szóló helyett csuklós buszok közlekedtetésére – mutatott rá megjegyezve, hogy az utasok figyelmét felhívó jelzések kihelyezése is javasolt.
A BFK vezérigazgatója az utasok számára online bejelentő oldalt is javasol létrehozni, ahol jelezhetik, ha nem érzik magukat biztonságban bármely járat zsúfoltsága miatt.
Vitézy Dávid felhívta a figyelmet arra is, hogy az automatikus utasszámláló berendezések és a járművezetők részéről folyamatos adatgyűjtés szükséges, és az utasoktól beérkező jelzésekkel együtt ezt elemezni kell, a FUTÁR segítségével azonnali beavatkozásokkal, ott, ahol a fenti menetrendi változtatások után is esetleg átlépné a határértékeket a járatok kihasználtsága.
Az utasforgalom alakulásának folyamatos nyomonkövetése elengedhetetlen, hisz nem lehet tudni, hogy a járványhelyzet változásával, a kijárási korlátozásokhoz igazodó új szokásokkal pontosan miként változik az igénybevétel a következő időszakban – írta.
Vitézy Dávid közölte, hogy Fürjes Balázs, a Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár kérésére fordult levélben Varga Ivetthez, a BKK vezérigazgatójához a közösségi közlekedés járványhelyzethez igazítása érdekében.
Kiemelte, az utasok védelme érdekében a jogszabályok által előírt távolság betartásához szükséges terület biztosítása rendkívüli fontosságú a járműveken a járványügyi veszélyhelyzet idején. Ahogy Karácsony Gergely főpolgármester is megtapasztalta, a szerdán bevezetett szombati menetrend csütörtöki korrekciója nem vezetett eredményre, ugyanis a zsúfoltság számos vonalon reggel megismétlődött – írta a BFK vezérigazgatója.
Forrás: MTI.hu
Fotó: BKK