A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szerint érdemes az szja-bevallási tervezet átnézni, összehasonlítani a munkáltatóktól, kifizetőktől kapott igazolásokkal és szükség esetén módosítani, majd beküldeni, a tervezetek már két hete elérhetőek a webes felületen – közölte az adóhivatal szerdán az MTI-vel.
A jóvá nem hagyott tervezet – az egyéni vállalkozók, a mezőgazdasági őstermelők és az áfa fizetésre kötelezettek kivételével – a május 20-ai határidőt követően automatikusan bevallássá válik.
Kiemelték, hogy aki olyan jövedelmet is szerzett tavaly, amelyről a NAV-hoz nem érkezett kifizetői adatszolgáltatás (például magánszemélytől ingatlan-bérbeadásából származó jövedelem), annak a bevallási tervezetet ki kell egészítenie.
A közlemény szerint az ügyfelek – egyéni vállalkozók és az áfás magánszemélyek kivételével – az idén is kérhetnek 6 havi pótlékmentes részletfizetést, ha a bevallásban szerepel fizetendő személyi jövedelemadó vagy szociális hozzájárulás, és ezek összege nem több mint 200 ezer forint. A részletfizetési szándékot a bevallásban (81. sor) kell jelölni, az első részlet befizetésének határideje május 20.
Ha viszont a tervezetben visszaigényelhető adó szerepel, akkor a visszautaláshoz meg kell adni a bankszámlaszámot vagy a postai címet, attól függően, hogy miként szeretné visszakapni az adózó az év közben többletként befizetett adót. Ha valaki tavaly több önkéntes pénztárnak is fizetett, a bevallásban kell jelölnie, hogy melyik pénztárhoz kéri a visszautalást.
Arra is felhívták a figyelmet, hogy akik papíralapon adják be bevallásukat, alá kell írniuk a főlapot, különben a bevallás érvénytelen.
A tervezet kiegészítésében, módosításában, a bevallás elkészítésében segíthet a NAV honlapján elérhető „Gyakori kérdések és válaszok az szja-bevallásról” című tájékoztató.
Közölték, az szja 1+1 százalékáról mindenki nyilatkozhat akár a webes felületen, akár papíralapon, amelyet postán is beküldhet a NAV-hoz. Ha a munkáltató vállalja a rendelkező nyilatkozatok összegyűjtését, akkor a munkavállalóknak a nyilatkozataikat május 11-ig kell átadniuk a munkáltatók részére.
Az adóügyek döntő többsége elektronikusan is intézhető, ezért a hivatal arra kéri ügyfeleit, hogy válasszák az elektronikus vagy telefonos ügyintézését, a hivatal általános tájékoztató rendszere, a NAV Infóvonal a 1819-es telefonszámon ingyenesen hívható. Ha az ügyfelek mégis a személyes ügyintézést választják, foglaljanak időpontot – olvasható a NAV közleményében.
Forrás: MTI
Fotó: nav.gov.hu