A következő hetekben magyar síelők ezrei kelnek útra a környező országokba, hogy pár – remélhetőleg felhőtlen – napot hódoljanak a téli szenvedélyüknek. Egy hosszú téli út alatt gyakran több ezer kilométert is autózunk néhol csúszós, havas, jeges körülmények között. Ahhoz, hogy az oda- és hazavezető út is izgalmaktól mentes legyen, érdemes megfogadni pár tanácsot, amelyet az Abroncs Kereskedőház szakembereinek segítségével állítottunk össze.
Fontos, hogy megfelelő állapotban legyen autónk.
Ha esedékes az időszakos szerviz, akkor ne halasszuk az utazás utánra, hiszen a szakemberek könnyen orvosolhatják az esetlegesen felfedezett hibákat. Ilyenkor átnézik a futóművet, a fékeket, ellenőrzik a folyadékszinteket, a biztonságtechnikai elemeket, fényszórókat. Télen is nagyon fontos az abroncsok állapota. Elkopott abronccsal semmiképpen ne induljunk útnak, mert életveszélyes! Az Abroncs Kereskedőház szerint 4 milliméter alatt cseréljük le, mert havas, jeges, latyakos úton megszűnik a kapaszkodóképessége. Az abroncsok esetében nagyon fontos a helyes nyomás, hisz ezzel nő az utazásbiztonság, mérséklődik az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid kibocsájtás. A gumiabroncsok nyomásvesztésével csökken a stabilitás és irányíthatóság, emellett növekszik a gördülési ellenállás, a fékút és élettartamuk jelentősen rövidül.
Mindenképpen legyen fent a téli gumi, a csomagtartóban pedig hólánc.
A magyar síelők által leginkább látogatott Ausztriában és Szlovéniában egyaránt kötelező a téli gumi használata, egyes hegyi szakaszokon a hóláncot is előírják, így azt is készítsük a csomagok közé. Ennek meglétét egyébként a határon ellenőrizhetik belépéskor. Franciaországban nem kötelező a téli gumi, viszont erősen ajánlott, ha valaki fel is szeretne jutni a síparadicsomokba. Olaszországban a sípályák környékén szintén ellenőrizhetik a téli gumikat és a hóláncot.
Az abroncsok cseréjén felül azonban akad még tennivaló az autó körül.
Ellenőrizni kell például az akkumulátor feszültségét, mert egy korosabb darab hidegben már indítási problémákat okoz. Átlagosan a 4-6 éves akkumulátoroknál érdemes kalkulálni a cserével. Meg kell mérni a hűtőfolyadék fagyási pontját, ugyanis ha nem elég alacsony a fagyási pont, a jég javíthatatlan károkat okozhat a motorban. Ezen kívül a szélvédőmosót is fel kell tölteni, lehetőleg extrém hidegre tervezett típussal. A benzintankot nem érdemes szinte teljesen kiüríteni, mert lehetnek olyan helyzetek, amikor meg kell állnunk egy forgalmi helyzet miatt. Ilyenkor bizony a fűtés sem állhat meg.
Mit vigyünk magunkkal?
Bár kötelező, de a régen megszokott tartozékok – pótkerék, izzókészlet – legyenek az autóban, hiszen ezek egy váratlan helyzetben nagyon hasznos segítséget nyújthatnak. Ajánlott, hogy a csomagtartóban legyen izzókészlet, vontatókötél, pótkerék vagy javítószett, defekt esetére emelő, kerékkulcs, és szükség esetén jó szolgálatot tehet egy lapát, zseblámpa, takaró. A papírok közül kötelező a forgalmi engedély, a gépjármű-biztosítás, az utasok számával megegyező láthatósági mellény, az elsősegélydoboz, valamint az elakadásjelző háromszög. A hosszú útra mindenféleképpen érdemes termoszban teát, több liter tartalék vizet vinni és a gyerekek számára is csomagoljunk finomságokat, amelyeket gyorsan elő tudunk varázsolni, ha forgalmi dugó, baleset, vagy elakadt autók miatt vesztegelnünk kellene az úton.
Hogyan közlekedjünk?
Mindenképpen megfontoltan, kerüljük a hirtelen manővereket, gázadásokat és fékezéseket, különösen a sípályákra vezető utak környékén. Mindenképpen tartsuk be a szabályokat, csatoljuk be a biztonsági övet és a mobiltelefont is kihangosítóval használjuk. Külföldön néha egészen meglepő helyeken találkozhatunk fix, vagy mobil traffipaxokkal, így érdemes megfontoltan közlekedni, hiszen senki nem szeretne több száz eurós büntetéssel hazatérni a téli pihenésből. Ha ennek ellenére mégis baj történik – előfordulhat, hogy önhibánkon kívül – akkor legyen készenlétben az assistance szolgáltató cég elérhetősége és legyen utasbiztosítás is.